6 bijzondere feiten over uw mondgezondheid

mondverzorging bij kinderen en volwassenen - dental365

6 feiten over uw mond plus een aantal tips voor het verbeteren van uw mondgezondheid

Uw mond is waarschijnlijk niet een orgaan waar u dagelijks bij stilstaat, of misschien alleen tijdens het eten of als u voor een tandheelkundige behandeling bij de mondhygiënist of tandarts zit. De structuren en organen in uw mond hebben allemaal specifieke functies en taken, en zijn zodanig opgebouwd en ontwikkeld om gedurende uw hele leven als een geoliede machine te functioneren.

Mondverzorging bij de mondhygienist in Amsterdam en Utrecht

Een van de kenmerken van de mond is dat het in nauw contact staat met de rest van het lichaam. Hieronder staan 6 feiten over dit orgaan plus een aantal tips voor het verbeteren van uw mondgezondheid.  Lees snel verder om erachter te komen waarom het zó belangrijk is om uw mondgezondheid in topconditie te houden!

1. Tandglazuur is het hardste materiaal in het lichaam

De functie van het gebit is het malen/kauwen van voedsel waardoor het makkelijker kan worden doorgeslikt en verteerd. Tandglazuur is de harde laag die het zichtbare gedeelte van elke tand of kies beschermt. Het is grotendeels opgebouwd uit calciumkristallen en het is de hardste substantie in het lichaam, zelfs harder dan bot. Maar dat het sterk is, wil niet zeggen dat het niet kan worden beschadigd. Zuren, suikers en zetmeelrijke producten tasten het glazuur aan, waardoor tanderosie optreedt en de kies of tand vatbaar wordt voor tandbederf. Daarom is het essentieel dat u uw gebit goed schoonhoudt én geen periodieke controle bij de mondhygiënist of tandarts overslaat!

1. Uw tong is een levend oppervlak

De meeste mensen hebben het over hun tanden en tandvlees als ze het over mondgezondheid hebben, maar vergeten dat de tong ook een grote rol speelt voor het hebben van een goede mondhygiëne. In tegenstelling tot wat wordt gedacht, bestaat de tong niet uit één spier maar uit acht verschillende spieren. Op de tong zitten tussen de 2000 à 4000 smaakpapillen die om de tien dagen worden vervangen. Wat de tong nog interessanter maakt, is wat er in die groefjes tussen die puntjes zit. Wist u dat miljoenen bacteriën zich daarin kunnen huisvesten. Wanneer bacteriën en voedselresten op de achterzijde van de tong achterblijven, kunnen ze slechte adem veroorzaken. Door uw tong regelmatig schoon te maken met uw tandenborstel of een tongschraper kunt u dit voorkomen.

1. Gaatjes komen vaker voor dan u denkt

Het hebben van een gaatje is geen prettige constatering, maar bijna iedereen krijgt het! Uit een onderzoek van TNO blijkt dat circa 80% van de bevolking een of meerdere gaatjes (cariës) heeft of heeft gehad. De enige manier om uzelf te beschermen tegen gaatjes in het gebit is door een gezonde eetgewoonte én mondhygiëneroutine erop na te houden: vermijd suikerhoudende etenswaren, poets minstens 2 keer per dag en breng om de 6 maanden een controlebezoek aan de mondhygiënist of tandarts.

1. Speeksel kan tandbederf helpen voorkomen

Volwassenen produceren gemiddeld 1 liter speeksel per dag. Maar waarom maakt ons lichaam eigenlijk zoveel speeksel aan? Simpelweg omdat het een aantal nuttige functies heeft. Het helpt bij de voedselvertering, is een natuurlijke beschermer voor tanden, kiezen en het tandvlees want het spoelt etensresten en schadelijke micro-organismen weg, waardoor het een wapen is tegen tandbederf. Daarnaast bevat speeksel bepaalde stoffen die de wondgenezing bevorderen.

1. De levensduur van uw tandenborstel is: 3 maanden

Zowel de beroepsvereniging van mondhygiënisten (NVM) als die van tandartsen (NMT) geven het advies om de tandenborstel elke drie maanden of onmiddellijk na het herstel van een ziekte te vervangen. Toch blijkt uit TNO-onderzoek dat bijna de helft van de ondervraagden hier geen gehoor aan geeft. Niet erg verstandig, want in uw tandenborstel zitten gemiddeld 7 miljoen bacteriën met alle risico’s van dien. Zodra de borstelharen van uw tandenborstel uit elkaar gaan staan, is het ook tijd om te zorgen voor een nieuw exemplaar. Een versleten tandenborstel poetst nu eenmaal niet zoals het hoort.

1. Uw mondgezondheid heeft invloed op de gezondheid van uw hele lichaam

Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat er een verband bestaat tussen bepaalde aandoeningen en de kwaliteit van uw mondgezondheid. Als u dagelijks geen goede mondhygiëneroutine volgt, kunnen de schadelijke bacteriën in uw mond in de bloedbaan terechtkomen en naar andere delen van uw lichaam reizen.

Zie hieronder de infographic

alles wat u moet weten over mondzorg en mondgezondheid dental365 mondhygienist

Het is aangetoond dat dit proces het risico op hart- en vaatziekten en longontsteking vergroot. Door dagelijkse poetsbeurten met eventueel gebruik van mondwater kan infectie worden vermeden. Vraag advies aan uw mondhygiënist in Amsterdam, Utrecht of Den Haag of tandarts over welk mondwater het beste te gebruiken is.

Nu u weet wat voor grote rol uw mond speelt, moet u ook de juiste stappen ondernemen om er goed voor te zorgen. Bezoek ten minste twee keer per jaar uw mondzorgverlener om uw mondhygiëne op orde te houden.

Call Now ButtonSpoed Tandarts? Bel Nu!