6 bijzondere feiten over uw mondgezondheid

mondverzorging bij kinderen en volwassenen - dental365

6 feiten over je mond plus een aantal tips voor het verbeteren van je mondgezondheid

Je mond is waarschijnlijk niet een orgaan waar je dagelijks bij stilstaat, of misschien alleen tijdens het eten of als je voor een tandartsbehandeling bij de mondhygiëniste of tandarts zit. De structuren en organen in je mond hebben allemaal specifieke functies en taken. Deze zijn zodanig opgebouwd en ontwikkeld om gedurende je hele leven als een geoliede machine te functioneren.

Mondverzorging bij de mondhygienist in Amsterdam en Utrecht

Een van de kenmerken van de mond is dat het in nauw contact staat met de rest van het lichaam. Hieronder staan 6 feiten over dit orgaan plus een aantal tips voor het verbeteren van je mondgezondheid.  Lees snel verder om erachter te komen waarom het zó belangrijk is om je mondgezondheid in topconditie te houden!

1. Tandglazuur is het hardste materiaal in het lichaam

De functie van het gebit is het malen/kauwen van voedsel waardoor het makkelijker kan worden doorgeslikt en verteerd. Tandglazuur is de harde laag die het zichtbare gedeelte van elke tand of kies beschermt. Het is grotendeels opgebouwd uit calciumkristallen en het is de hardste substantie in het lichaam, zelfs harder dan bot. Maar dat het sterk is, wil niet zeggen dat het niet kan worden beschadigd. Zuren, suikers en zetmeelrijke producten tasten het glazuur aan. Hierdoor ontstaat tanderosie en de kies of tand wordt vatbaar voor tandbederf en cariës. Daarom is het van groot belang dat je je gebit goed schoonhoudt én halfjaarlijks naar de mondhygiënist of naar de tandarts gaat! Tijdens zo'n halfjaarlijkse gebitscontrole worden je tanden en je tandvlees gecontroleerd en je gebit grondig gereinigd. Tandsteen en tandplak worden verwijderd.

1. Je tong is een levend oppervlak

De meeste mensen hebben het over hun tanden en tandvlees als ze het over mondgezondheid hebben. Wat men vaak vergeet is dat de tong ook een grote rol speelt voor het hebben van een goede mondhygiëne. In tegenstelling tot wat wordt gedacht, bestaat de tong niet uit één spier maar uit acht verschillende spieren. Op de tong zitten tussen de 2000 à 4000 smaakpapillen die om de tien dagen worden vervangen. Wat de tong nog interessanter maakt, is wat er in die groefjes tussen die puntjes zit. Wist je dat miljoenen bacteriën zich daarin kunnen huisvesten. Wanneer bacteriën en voedselresten op de achterzijde van de tong achterblijven, kunnen ze slechte adem veroorzaken. Door je tong regelmatig schoon te maken met je tandenborstel of een tongschraper kan je dit voorkomen.

1. Gaatjes komen vaker voor dan je denkt

Het hebben van een gaatje is geen prettige constatering, maar bijna iedereen krijgt het! Uit een onderzoek van TNO blijkt dat circa 80% van de bevolking een of meerdere gaatjes (cariës) heeft of heeft gehad. De enige manier om jezelf te beschermen tegen gaatjes in het gebit is door een gezonde eetgewoonte én een stricte mondhygiëneroutine erop na te houden: vermijd suikerhoudende etenswaren, poets minstens 2 keer per dag, flos minimaal 1x per dag en breng om de 6 maanden een controlebezoek aan de mondhygiënist of tandarts.

1. Speeksel kan tandbederf helpen voorkomen

Volwassenen produceren gemiddeld 1 liter speeksel per dag. Maar waarom maakt ons lichaam eigenlijk zoveel speeksel aan? Simpelweg omdat het een aantal nuttige functies heeft. Het helpt bij de voedselvertering, is een natuurlijke beschermer voor tanden, kiezen en het tandvlees want het spoelt etensresten en schadelijke micro-organismen weg. Speeksel is een goed wapen tegen tandbederf. Daarnaast bevat speeksel bepaalde stoffen die de wondgenezing bevorderen.

1. De levensduur van je tandenborstel is 3 maanden

Zowel de beroepsvereniging van mondhygiënisten (NVM) als die van tandartsen (NMT) geven het advies om de tandenborstel elke drie maanden of onmiddellijk na het herstel van een ziekte te vervangen. Toch blijkt uit TNO-onderzoek dat bijna de helft van de ondervraagden hier geen gehoor aan geeft. Niet erg verstandig, want in je tandenborstel zitten gemiddeld 7 miljoen bacteriën met alle risico’s van dien. Zodra de borstelharen van je tandenborstel uit elkaar gaan staan, is het ook tijd om te zorgen voor een nieuw exemplaar. Een versleten tandenborstel poetst nu eenmaal niet zoals het hoort.

1. Je mondgezondheid heeft invloed op de gezondheid van je hele lichaam

Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat er een verband bestaat tussen bepaalde aandoeningen en de kwaliteit van je mondgezondheid. Als je dagelijks geen goede mondhygiëneroutine volgt, kunnen de schadelijke bacteriën in je mond in de bloedbaan terechtkomen en naar andere delen van je lichaam reizen. Zoals naar je hart, hersenen en je nieren.

Zie hieronder de infographic

alles wat u moet weten over mondzorg en mondgezondheid dental365 mondhygienist

Het is aangetoond dat dit proces het risico op hart- en vaatziekten en longontsteking vergroot. Door dagelijkse poetsbeurten met eventueel gebruik van mondwater kan infectie worden vermeden. Vraag advies aan je mondhygiënist in Amsterdam, Utrecht of Den Haag of aan je tandarts over welk mondwater het beste te gebruiken is.

Nu je weet wat voor grote rol je mond speelt, moet je ook de juiste stappen ondernemen om er goed voor te zorgen. Bezoek ten minste twee keer per jaar je mondzorgverlener om je mondhygiëne, dus je mondgezondheid, op orde te houden.

Lees ook:

Comment on "6 bijzondere feiten over uw mondgezondheid"

1. Vincent Rondwijk

Bedankt voor het delen van deze informatie over mondgezondheid. Ik poets mijn tanden goed en heb nog niet vaak gaatjes gehad. Omdat ik binnenkort een blokjesbeugel krijg, hoop ik dat ik mijn tanden net zo schoon kan houden!

2. Marie de Jonge

Ik hoor om mij heen ook vaak dat men gaatjes of vullingen heeft. Toch denk ik dat sommigen hier vatbaarder voor zijn omdat hun tanden minder sterk zijn. Daarnaast speelt je dieet ook een grote rol denk ik. Zelf poets ik in ieder geval na elke maaltijd.