23 Huismiddeltjes tegen Tand- en Kiespijn

Tand- of kiespijn is een niet vaak voorkomende aandoening, die zich uit in pijn rondom een kies, tand of in de kaak. Wanneer u te maken heeft met deze vervelende pijn, wilt u er natuurlijk snel van afkomen. De ernst van tand- of kiespijn varieert van een kloppende tot een zeurende aanhoudende pijn. Tandpijn kan verschillende oorzaken hebben.

Oorzaken van Tand- of Kiespijn

• Gaatje (caviteit)
  • Tandbederf (cariës)
  • Ontstoken tandvlees
  • Gevoelige tanden
  • Tandabces
  • Verstandskies
  • Afgebroken tand
  • Pulpitis (ontsteking van de tandpulpa)
  • Lekkende vulling
  • Te strak zittende beugel
  • Afbraak van het tandglazuur
  • Herhalende bewegingen, zoals knarsentanden of kauwgum kauwen

Symptomen bij Tand- of Kiespijn

• Het gebied rondom de tand of kies is gezwollen
  • Kloppende en scherpe pijn in tand of kies
  • Hoofdpijn of koorts
  • Pusachtige afscheiding uit de ontstoken tand of kies

Natuurlijke Huismiddeltjes tegen Tand- en Kiespijn

U zult toch naar de tandarts moeten om de oorzaak van de pijn te achterhalen en hiervoor een definitieve oplossing voor te vinden. Maar als u niet onmiddellijk bij de tandarts terecht kunt, kunt u een van onderstaande natuurlijke huismiddeltjes proberen om de pijn in ieder geval te verzachten.

1. Zoutoplossing

Spoel zo lang mogelijk als u kunt uw mond met warm water, waarin u een schep zout hebt gedaan. Herhaal dit zo vaak als nodig is. Dit is de snelste remedie voor kiespijn die door een verstandskies of afgebroken tand wordt veroorzaakt.

2. Waterstofperoxide

Gebruik een lichte concentratie waterstofperoxide als mondwater. Mocht het erg bitter smaken, verdun het dan met water.

3. Appelcider Azijn

Drenk een wattenbolletje in appelcider azijn en houd het tegen tegen de zere tand aan. Als er geen appelcider azijn in huis is, dan kan ook de gewone witte azijn hiervoor gebruikt worden.

4. Vanille-extract

Drenk een wattenbolletje in vanille-extract en leg het op de pijnlijke plek. Het gebruik van pepermunt-, citroen- en amandelextract geeft hetzelfde resultaat.

5. Oregano Olie

Oregano olie kan gemengd worden met warm water of olijfolie. Doop een wattenbolletje in het mengsel en plaats het vervolgens op de pijnlijke tand of kies.

6. Tea Tree Olie

Spoel uw mond met 5 à 6 druppels  tea tree olie in warm water. De olie kan ook rechtstreeks gebruikt worden. Doe een of twee druppels op een watje en leg het tegen het pijnlijke gebied.

7. Alcohol

Een beetje whisky, brandy, scotch, of wodka kan ook als natuurlijke remedie tegen tand- of kiespijn worden gebruikt. Mondwater met een hoog alcoholpercentage helpt hierbij ook.

8. Gember

Kauw op een vers stukje gember om de pijn te verminderen. Gember werkt grotendeels verzachtend bij tand- of kiespijn.

9. Knoflook

Leg een heel knoflook teentje tegen de zere plek aan of breng een mengsel van knoflook en zout op het weefsel rondom de pijnlijke tand of kies aan.

10. Limoen

Een partje limoen tegen het pijnlijke gedeelte kan ook toegepast worden. Of het bijten in een schijfje citroen zorgt voor een snelle pijnverlichting.

11. Muntblaadjes

Gedroogde of verse muntblaadjes kunnen ook gebruikt worden om de pijn te verzachten. Stop een aantal blaadjes in de mond en begin hierop te kauwen. Het is een effectief huismiddeltje.

12. Ui

Leg vers gesneden ui rondom de pijnlijke tand of kies. Of dip een wattenstaafje in het uitgeperste sap van een ui en leg dat op de pijnlijke tand of kies. Ui is niet alleen een natuurlijke remedie om de pijn te verminderen bij kiespijn. Maar wordt ook als een natuurlijk antibioticum beschouwd tegen ontstoken tanden of kiezen.

13. Guavebladeren en Spinaziebladeren

Kauw op een aantal verse blaadjes of breng voorgeweekte blaadjes op het probleemgebied aan. Een mengsel van gekookte guavebladeren en zout kan ook als mondspoeling dienen.

14. Cayennepeper

Maak een papje van cayennepeper en water. Breng dit mengsel op het pijnlijke gebied.

15. Komkommer

Komkommer kan ook als natuurlijk middel tegen tandpijn gebruikt worden, snijd een stukje af en leg het tegen de pijnlijke tand of kies aan. Een koud stukje komkommer geeft snel verlichting bij ernstige pijn. Maar let op, bij gevoelige tanden gebruik dan geen koud stukje.

Of pureer de komkommer met een hoeveelheid zout en breng vervolgens het mengsel op het probleemgebied aan.

16. Baksoda (Zuiveringszout)

Meng baksoda met een klein beetje water en breng vervolgens het mengsel op de pijnlijke tand of kies aan. U kunt ook een mondwater met baksoda maken door een schep hiervan in een glas lauwwarm water op te lossen. Zorg dat de baksoda volledig is opgelost en spoel hiermee uw mond

17. Theezakje

Het warme theezakje dat net werd gebruikt om thee te zetten, kan op het zere weefsel worden gelegd, omdat de tannine uit de theeblaadjes van nature uit een verdovende eigenschap heeft.

18. Kruidnagel

Leg een een kruidnagel op de tand of kies. Dit is een uitstekend middel om de pijn bij tand- of kiespijn te verzachten. Een druppel kruidnagelolie of gemalen kruidnagel met water of olijfolie vermengd tot een dikke pasta kan ook gebruikt worden. Kruidnagelolie is een effectief natuurlijk middel om de pijn te bestrijden bij een afgebroken tand.

Let op: Te veel kruidnagelolie kan giftig zijn

19. IJspak/Warmwater Compressen

Om de pijn te verdoven, vul een washandje met ijsblokjes en houd het tegen uw wang aan, aan de kant waar de pijnlijke kies zit. Mocht dit geen verzachting brengen, gebruik dan warme compressen. Dit middel wordt beschouwd als een van de beste pijnremedies tegen kiespijn veroorzaakt door een verstandskies.

Let op: Zorg er altijd voor dat u de ijsblokjes of ijspak in een washand of doek hebt gewikkeld, voordat u het tegen uw wang aanhoudt. Gebruikt u warmwater compressen, zorg er dan voor dat het water niet te heet is, want anders loopt u het risico om uw huid te verbranden.

20. Duivelsdrek

Verwarm een snufje duivelsdrek opgelost in citroensap, gebruik vervolgens een wattenstaafje om het probleemgebied met de oplossing aan te stippen. Dit natuurlijke huismiddel helpt niet alleen zeer goed bij ernstige tand- of kiespijn, maar is ook een remedie tegen bloedend tandvlees.

21. Tarwegras

Het simpelweg kauwen op tarwegrassprieten of het gebruik van tarwegrassap als mondspoeling is ook een effectief hulpmiddel tegen tandpijn. Tarwegrassap absorbeert de schadelijke stoffen uit het tandvlees, vermindert de groei van bacteriën en verkleint de kans op besmetting.

22. Aardappel

Schil een aardappen en snij het in stukjes. Leg deze stukjes op de pijnlijke tand of kies. Of hak de stukjes aardappel zeer fijn en doe er wat zout op. Breng de pasta op het probleemgebied op.

23. Zwarte peper

Maak een mengsel van zwarte peper en zout. Houd dit mengsel een tijdje in uw mond. U zult snel verlichting voelen.

Homeopathische Middelen bij Tand- of Kiespijn

In aanvulling op het gebruik van natuurlijke huismiddeltjes tegen tand- of kiespijn, bestaan er ook homeopathische of reguliere pijnstillers die voor een snelle pijnverlichting zorgen. De beste reguliere pijnstillers bij tand- of kiespijn zijn: Aspirine, Anadin, Ibuprofen, Nurofen en Paracetamol.

De volgende homeopathische middelen kunnen bij tand- of kiespijn gebruikt worden:

1. Arnica: kan voor of na een tandheelkundige behandeling of na het trekken van een tand of kies gebruikt worden.
  2. Belladonna : is een waardevol geneesmiddel dat gebruikt kan worden aan het begin van zware kies- of tandpijn en bij zwelling van pijnlijk tandvlees.
  3. Koffieplant: is een handig hulpmiddel om bij kinderen de nare tand- en kiespijn te verzachten. Bovendien helpt dit geneesmiddel ook tegen rusteloosheid en slapeloosheid die door de pijn wordt veroorzaakt.
  4. Hepar Sulphur: is zeer effectief bij ernstige pijn veroorzaakt door slechts een lichte aanraking of bij het in contact komen met koude dranken, etenswaren en lucht.
  5. Sint Janskruid: is een probaat middel bij verwondingen aan de voortanden en het helpt bij kinderen de scherpe pijn te verzachten die door een infectie of een blessure wordt veroorzaakt.
  6. Wijnruit: is praktisch geneesmiddel om voor of na een tand- of kiesextractie te gebruiken.

Opmerking: Het is raadzaam om voor het innemen van enig geneesmiddel eerst uw tandarts te raadplegen voor het gebruik en de juiste dosering ervan.

Red Cross Tandpijnkit

Voor een snelle verlichting van tand- of kiespijn is er ook een Red Cross tandpijnkit op de markt. De kit bestaat uit natuurlijke Eugenol, wattenbolletjes en een pincet. Het actieve bestanddeel in de de Red Cross tandpijnkit is 85% Eugenol en het inactieve ingrediënt is sesamolie.

Lees eerst de gebruiksaanwijzing die op de Red Cross kit staat, voordat u het middel gebruikt.

Waarschuwing:  Deze kit tegen tand- of kiespijn is niet geschikt voor mensen die allergisch zijn voor Eugenol (kruidnagelolie). Gebruik het middel niet langer dan zeven dagen en overschrijdt de gebruiksduur niet. Slik het middel niet in en bij inslikking zoek direct medische hulp of neem contact op met uw huisarts.

Kan Tand- of Kiespijn worden voorkomen?

Zoals het gezegde luidt “voorkomen is beter dan genezen”, betekent dit in de praktijk dat jong en oud een nauwgezette routine voor mondhygiëne moet toepassen om eventuele ernstige tandproblemen in de toekomst te voorkomen.

Er zijn bepaalde maatregelen die genomen kunnen worden om tandproblemen te voorkomen, zoals:

• Kauw niet onnodig op snoepjes of harde etenswaren.
  • Drink ‘zure’ dranken met een rietje.
  • Zorg ervoor dat ijs niet direct in contact komt met uw tanden, omdat het een barst of een breuk in de tand kan veroorzaken.
  • Poets regelmatig met fluorhoudende tandpasta, minstens een keer per dag.
  • Vermijd het eten van te veel snoep of etenswaren die te veel suiker bevatten.
  • Bezoek de tandarts twee keer per jaar voor een periodieke controle.
  • Vermijd etenswaren met een hoog zuurgehalte.

Tips voor Pijnverlichting bij een Gebarsten of Afgebroken Tand of Kies

• Gebruik tijdelijk vullingsmateriaal, dat vrij verkrijgbaar is om het gaatje of de barst te vullen of te sealen.
  • De pijn bij een ontstoken zenuw van afgebroken of gebarsten tand of kies is zeer heftig. Om de druk in het probleemgebied te verminderen, leg bij het slapen een extra kussen onder uw hoofd, zodat het hoger komt te liggen.
  • Floss tussen de afgebroken en gebarsten tanden of kiezen om tandplak en etensresten te verwijderen.
0 replies

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!