Hoe te handelen bij een spoedeisend probleem aan tanden of kiezen

Spoedeisend Problemen aan Tand of Kies

Soms kunt u met een ernstig probleem aan uw tand, kies of tandvlees te maken krijgen, waar direct naar gekeken moet worden. De gedachte bij een tandheelkundig noodgeval of optredende complicaties aan uw gebit van: “oh dit loopt niet zo’n vaart of dit gaat wel over” kan verstrekkende gevolgen hebben.

Door zo te denken kunt u onbedoeld uw tanden of kiezen zodanig beschadigen dat het niet meer teruggedraaid kan worden, met als gevolg dat u ook nog eens vele uren bij de tandarts moet zitten. Dan hebben we nog niet eens gesproken over de bijbehorende torenhoge kosten voor de diverse behandelingen.

Omdat een acute probleem aan een tand, kies of tandvlees altijd op het meest onverwachte, vaak lastig tijdstip zich voordoet, is het handig om te weten wat u in zo’n dergelijk geval kunt doen. Uiteraard dient u direct een noodtandarts te bellen, maar laten we eens kort op een rij zetten wat u nog meer kunt doen bij de verschillende spoedeisende tandproblemen.

Stel dat u thuis zit en denkt: “hoe kom ik in hemelsnaam een 24-uurs noodtandarts bij me in de buurt?” Dan bent u hier aan het juiste adres om verder op weg te worden geholpen.

Kies- of Tandpijn

Kies- of tandpijn doet zich vaak bij een gaatje in het gebitselement dat zo diep is geworden dat het bijna de zenuw heeft bereikt en irritatie veroorzaakt. In de meeste gevallen bestaat de behandeling uit het uitvoeren van een wortelkanaalbehandeling en de getroffen tand of kies opnieuw vullen of uit het plaatsen van een kroon. Mocht de pijn zo ondraaglijk zijn dan kunt u hiertegen een pijnstiller innemen zoals paracetamol of diclofenac, en vergeet vooral niet de tandarts te bellen.

Soms kan het houden van een ijskoud kompres tegen de pijnlijke kant van de kaak ook helpen om de pijn te verminderen. Een andere praktische tip om de pijn wat te verzachten is grondig uw mond spoelen met lauw water waarin u ½ theelepel zout heeft heeft opgelost. Als er zich nog etensresten rondom te tand of kies bevinden, probeer dan zachtjes het pijnlijke gebied te flossen.

Uitgevallen tand of kies

Wanneer een tand of kies uitvalt probeer het in ieder geval te bewaren. Als u het kunt en het mogelijk is, probeer het dan terug te plaatsen. Spoel voorzichtig het vuil van de wortel(s) af en houd het bij de tandkroon vast en plaats het voorzichtig terug. Lukt dit niet, want u moet het vooral niet forceren, bewaar dan de tand of kies in een bakje melk of in een kopje water met zout erin.

Snel handelen is een ‘must’ in dit geval, vooral al u uw tand of kies wilt redden. Want als u binnen twee uur niet bij de tandarts zit, dan is de kans zeer groot dat u de uitgevallen tand of kies niet meer kunt redden. Terwijl als u binnen een uur na het uitvallen van de tand of kies in de tandartsstoel zit, dan is de mogelijkheid aanwezig dat het element terug geplaatst kan worden.

Losse vullingen en uitgevallen kronen

Het regelmatig bezoeken van uw tandarts voorkomt een groot deel het probleem van loszittende of uitgevallen vullingen. Mocht de hele vulling of slechts een stukje zijn uitgevallen, waardoor de tand gevoelig is geworden dan kunt u de tand of kies afdekken met een stukje suikervrije gekauwd kauwgom.

Is uw kroon uitgevallen en hebt u pijnklachten, dip dan een wattenstaafje in een beetje kruidnagelolie en breng het op, op het gevoelige gebied. Kruidnagelolie verdooft de zenuw lichtjes. Wat u ook kunt doen is als u niet onmiddellijk naar de tandarts kunt gaan, is na het schoonmaken van de kroon een beetje tand- of kleefpasta voor het gebit aan de binnenkant van de kroon doen en de kroon terugplaatsen.

Gebroken tand of kies

Krijgt u te maken met een afgebroken tand of kies, spoel dan altijd uw mond met warm water om kleine tandstukjes uit te spoelen. U dient altijd afgebroken tand of kies met de kleine stukjes te bewaren, want uw tandarts kan er misschien om vragen. Ontstaat er een bloeding als gevolg van de gebroken tand stop dan een dubbelgevouwen gaasje op de bebloede plek om het bloed te stelpen. Tegen de zwelling houdt u een ijskompres tegen het gedeelte van de wang of mond aan waar de tand of kies is afgebroken.

Zit er een klein scheurtje in de tand of kies dan kan uw tandarts het eenvoudig repareren met het gebruik van vullingsmateriaal. Is een groot deel van de tand of kies afgebroken, dan kan dit niet opgelost worden met vullingsmateriaal. Uw tandarts bepaalt dan of u een kroon, inlay gecombineerd met een wortelkanaalbehandeling moet ondergaan.

Gebroken beugel

Als de draad van uw beugel uitsteekt of zelfs afbreekt dan kunt u een zacht voorwerp gebruiken om het op de oorspronkelijke plaats terug te duwen. Lukt dit niet dan kunt u met een stukje was, stukje gaas of een wattenbolletje het uiteinde bedekken, voordat u naar de orthodontist gaat. Probeer nooit zelf de draad van de beugel door te knippen, want hiermee loopt u het risico stukjes draad door te slikken of dat kleine stukjes in uw longen terecht komen.

Abcessen en wondjes aan het mondslijmvlies

Het hebben van een abces is een ernstig mondprobleem dat zowel in het tandvlees (tandvlees abces) als bij een tandwortel (tandabces) kan ontstaan. Als een abces niet wordt behandeld bestaat de kans dat het zich naar andere delen van het lichaam verspreidt. Bij een tandabces of een wondje aan het mondslijmvlies kunt u uw mond meerdere malen met zout water spoelen om vervolgens zo snel mogelijk naar de tandarts te gaan.

Neem Contact op met Een Spoed Tandarts

Het merendeel van de bovenstaande tips en ideeën zijn tijdelijke oplossingen om de pijn te verzachten en de schade aan uw gebit binnen de perken te houden. Het is daarom raadzaam om in ieder geval een noodtandarts te raadplegen voor elk spoedeisend probleem aan tanden of kiezen voor het zorgen van een juiste behandeling en een permanente oplossing.

Bent u woonachting in of in de omgeving van Amsterdam, Apeldoorn, Breda, Den Haag, Deventer, Ede, Rotterdam, Dordrecht of Gouda? En heeft u met spoed een tandarts nodig?

Neem contact op met Dental365 voor directe hulp bij spoedeisende problemen aan uw tand of kies