28 Huismiddeltjes tegen Gingivitis

Gingivitis (tandvleesontsteking) is een parodontale aandoening waarbij het tandvlees en het weefsel rondom de tanden en kiezen ontstoken is. Het is moeilijk om het in de eerste fase vast te stellen, en het kan best zijn dat u niet eens merkt dat u deze aandoening hebt, totdat het tandvlees opzwelt en makkelijk begint te bloeden bij het tandenpoetsen of  eten van bijv. een appel.

Gingivitis ontstaat door de opbouw van tandplak, het tandvlees raakt geïrriteerd. De bacteriën doen hun werk en het gevolg is een tandvleesontsteking.

Gevolgen van Gingivitis

Wanneer hier niet wordt ingegrepen kan gingivitis leiden tot parodontitis. Het tandvlees begint zich terug te trekken en zit niet meer aangesloten rondom de tanden en kiezen. Er vormen zich ruimtes, pockets geheten, waarin de bacteriën zich makkelijk kunnen nestelen. Er vormt zich hier dan ook tandplak, die u zelf niet meer kunt verwijderen. Er ontstaat een ontsteking die chronisch wordt, waarbij het weefsel en kaakbot die zorgen voor het op de plaats houden van tanden en kiezen wordt aangetast. Het gevolg is dat tanden en kiezen losraken en eventueel uitvallen.

Tandplak is de belangrijkste oorzaak van gingivitis maar er zijn ook andere factoren die hierbij een rol spelen zoals diabetes, HIV, zwangerschap, stress, menstruatie, roken en medicijnen.

Omdat gingivitis niet gepaard gaat met pijn, zijn er een aantal symptomen waar u op kunt letten, zoals rood en gezwollen tandvlees, tandvlees dat makkelijk bloedt en slechte adem.

Een goede mondzorg is uitermate belangrijk om gingivitis te voorkomen. We hebben hieronder een aantal huismiddeltjes bij elkaar gezet die u kunt gebruiken om de tandvleesontsteking in een vroeg stadium te bestrijden.

Vergeet niet dat regelmatige controle van uw gebit door de tandarts of mondhygiënist essentieel is voor de handhaving van een goede mondhygiëne!

Huismiddeltjes bij Gingivitis (Tandvleesontsteking)

1. Zeezoutoplossing

Los ½ theelepel zeezout in een glas warm water. Spoel hiermee ca. 30 seconden uw mond en spuug het daarna uit. Herhaal dit meerdere keren per dag, vooral na maaltijden. De ontsteking wordt door de zoutoplossing schoongespoeld.

1. Honing

Breng na het tandenpoetsen in de ochtend een beetje honing aan op het ontstoken tandvlees. Honing beschikt over ontsmettende eigenschappen. Maar wees voorzichtig bij het opbrengen, want honing bevat veel suikers, dus breng het alleen op het tandvlees aan en niet op de tanden.

1. Theezakje

Trek een theezakje enkele minuten in kokend water en laat het afkoelen. Leg het vervolgens tegen het ontstoken gebied aan gedurende 5 tot 6 minuten.

1. Citroen-zoutpasta

Meng in een kommetje ½ theelepel zout en het sap van 1 citroen (bio) totdat u een pasta krijgt. Breng de pasta op het tandvlees aan en laat het enkele minuten intrekken. Spoel het vervolgens af door met warm water te gorgelen.

1. Cranberrysap

Drink dagelijks 4 glazen ongezoet cranberrysap, hierdoor wordt voorkomen dat bacteriën zich niet aan tanden of kiezen hechten.

1. Baking Soda (Zuiveringszout)

Maak een pasta door baking soda met een paar druppels warm water te mengen. Poets uw tanden met deze pasta. Baking soda heeft als eigenschap zuren te neutraliseren, waardoor u de kans op het krijgen van gingivitis vermindert. Gebruik dit middel niet te vaak, want het kan het glazuur van uw  tanden en kiezen aantasten.

1. Sesam- en Kokosolie

Om het bloeden van het  tandvlees te verminderen, masseer simpelweg het tandvlees met sesam olie of kokosolie voordat u uw tanden poetst. Doe dit twee keer per dag.

1. Kruidnagelolie

Masseer het ontstoken tandvlees met kruidnagelolie om de zwelling van het tandvlees te verminderen. Kruidnagelolie werkt ontstekingsremmend.

1. Rauwe Groenten

Eet dagelijks 3 tot 4 stuks rauwe groenten zoals selderij, wortel enz. Dit helpt uw tanden en kiezen te reinigen en herstelt de bloedcirculatie.

1. Echinacea Extract

Los 1½ theelepel Echinacea extract in een glas warm water op en gebruik dit als mondspoeling. Echinacea werkt ontstekingsremmend en versterkt tevens het immuunsysteem.

1. Masseren van het Tandvlees

Masseer iedere ochtend het tandvlees met uw vingertoppen. Dit stimuleert de bloedcirculatie in het tandvlees, waardoor de kans op tandvleesaandoeningen verminderd wordt.

1. Vitamine C

Eet plenty fruit en groenten die rijk zijn aan vitamine C. Deze vitamine geeft niet alleen het immuunsysteem een boost, maar is ook een antioxidant die helpt bij de genezing van het tandvlees.

1. Mosterdolie

Meng een mespuntje zout met een eetlepel mosterdolie en breng dit in cirkelvorminge bewegingen op het tandvlees aan. Doe dit 3 tot 4 minuten lang en spoel het vervolgens af met warm water. Herhaal dit twee keer per dag totdat de zwelling is afgenomen.

1. Cayennepoeder

Strooi iedere keer bij het tandenpoetsen een beetje cayennepoeder op uw tandpasta. Dit voorkomt tandvleesaandoeningen en bovendien worden hierdoor alle micro-organismen in de mond gedood.

1. Knapperige Organische Voedselproducten

Eet veel knapperige organische voedselproducten omdat ze helpen het tandglazuur te reinigen.

1. Vezelrijke Voedselproducten

Eet veel volkorenproducten en vezelrijke fruitsoorten en groene groenten. Deze producten zijn niet alleen goed voor uw immuunsysteem, maar ze binden ook de strijd aan tegen de bacteriën in uw mond.

1. Waterstofperoxide

Meng waterstofperoxide (3%) in gelijke delen met water. Gebruik deze oplossing om uw mond hiermee rond te spoelen, slik het niet door. Herhaal dit 4 tot 5 keer per week.

1. Aluin

Los wat aluinpoeder in een glas water op. Gebruik deze mondspoeling minstens 3 keer per dag. Door het gebruik van dit effectieve natuurmiddel wordt de zwelling van het tandvlees verminderd.

1. Calcium

Calcium zorgt voor sterkere botten en tanden en kiezen. Zorg dat u dagelijks voldoende calcium binnenkrijgt.

1. Kurkuma

Meng 50 gram kurkumapoeder, 2 theelepels aluinpoeder, 100 gram neempoeder en 1 theelepel zout met elkaar. Wrijf dit poedermengsel drie keer per dag op uw tandvlees, tanden en kiezen.

1. Cosmetische Klei

Meng in een kom ¼ kopje cosmetische klei met wat baking soda. Voeg enkele druppels tea tree olie, 1½ kop plantaardige glycerine, 1/8 kopje zeezoutpoeder en een paar druppels mirre-oplossing er aan toe. Bewaar de pasta op een koele plaats en gebruik het als tandpasta.

Plantaardige Remedies tegen Gingivitis

1. Kavawortel en Mirre Gompoeder

Meng gelijke delen kavawortelpoeder en mirre gompoeder, 5 druppels etherische olie naar keus en 1 theelepel witte eikenbastpoeder tot een pasta. Gebruik deze pasta dagelijks om uw tanden te poetsen.

1. Tea Tree Oil

Tea tree olie werkt als het ware als een antbioticum en is ook antiseptisch. Breng een paar druppels tea tree olie in cirkelvormige beweging op uw tandvlees aan.

1. Acacia Catechu

Acacia catechu heeft het vermogen om het bloeden te stoppen. Was uw handen en breng vervolgens deze pasta gelijkmatig aan op uw tandvlees. Laat de pasta 2 minuten zitten, spoel het daarna af met warm water.

1. Aloë Vera

Aloë vera is een uitstekend middel in de stijd tegen tandvleesontsteking. Het vermindert de zwelling in het tandvlees.

• Breng de aloë vera crème op het ontstoken gebied aan. Laat het enige tijd zijn werk doen en spoel het vervolgens af met water.
  • Vang de gel van het blad van de aloë vera op en breng het rechtstreeks op het aangedane deel. Laat het even intrekken en spoel de gel af met water.
  • Los de aloë vera crème in een kop warm water op en spel uw mond hiermee rond.
  1. Muntblaadjes

Voeg een paar muntblaadjes aan een kop kokend water toe, laat het ca. 10 tot 15 minuten trekken. Zeef het mengsel en gebruik de oplossing als mondwater.

1. Saliepoeder

Voeg 1 eetlepel saliepoeder aan een kop water en breng het mengsel aan de kook. Laat het vervolgens afkoelen en voeg een mespuntje zout toe. Drink deze oplossing dagelijks na het tandenpoetsen, het werkt namelijk verzachtend op het ontstoken tandvlees.

1. Plantaardig Poeder

Meng een ¾ theelepel pepermuntpoeder, 2 theelepels witte eikenbastpoeder en 1/8 theelepel kruidnagelpoeder. Masseer dagelijks uw tandvlees met dit poedermengsel.

Do’s

• Neem de tijd om uw tanden te poetsen. U dient dagelijks minimaal 2 minuten zowel ‘s morgens als ‘s avonds voor het slapen gaan uw tanden te poetsen.
  • Gebruik altijd een tongreiniger na het poetsen.
  • Floss of stoker uw tanden en kiezen om achtergebleven etensresten die na het tandenpoetsen zijn blijven zitten, te verwijderen.
  • Ga minstens 2 keer per jaar voor controle naar de tandarts of mondhygiënist.
  • Drink voldoende water.
  • Eet voedselproducten die rijk zijn aan vitamine E en C.

Don’ts

• Stop met roken.
  • Probeer stress te vermijden.
  • Probeer de inname van producten die rijk zijn aan suikers zoals frisdrank, vruchtensappen, zoetigheden en witte bloemproducten te beperken.
0 replies

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!