Wortelkanaalbehandeling

Een wortelkanaalbehandeling is een veel voorkomende spoedbehandeling bij Dental365. De redenen hiervoor lopen uiteen, maar de voornaamste reden is pijnbestrijding.

spoed wortelkanaalbehandeling

Het levende deel in een tand heet pulpa of tandpulpa. De tandpulpa bevat zenuwen, bloedvaten en bindweefsel om de tandwortel tijdens de groei en ontwikkeling te voeden. Soms kan deze pulpa beschadigd, ontstoken of geïnfecteerd raken. Als de pulpa ontstoken is, kan dit voor vervelende pijnen zorgen. Wij noemen dit vaak "kiespijn". Wanneer het pulpa nog leeft, is het soms mogelijk het nog te herstellen. Er is ook een kans aanwezig dat de bacteriën zich al dieper in het wortelkanaal hebben genesteld. Als dit het geval is, dan wordt er vaak voor een wortelkanaalbehandeling gekozen. Hierbij wordt het pulpa verwijderd en het wortelkanaal goed gereinigd.

Bij een wortelkanaalbehandeling wordt de zenuw die de kiespijn of tandpijn veroorzaakt, verwijderd. Als deze behandeling in een vroeg stadium is uitgevoerd, voorkomt het verdere ontsteking aan de wortelpunt. Als de wortelpunt wel al ontstoken is, zal de pijn heftiger zijn. Ook dan is het noodzaak om een wortelkanaalbehandeling uit te voeren. In dit geval ligt de focus op het verwijderen van de bacteriën die zich diep in het wortelkanaal hebben gevestigd.

Hoe verloopt een wortelkanaalbehandeling?

stappen bij een wortelkanaalbehandeling

Tijdens een wortelkanaalbehandeling wordt het stelsel van uw wortelkanaal volledig schoongemaakt en vervolgens weer opgevuld.

De procedure van een wortelkanaalbehandeling verloopt als volgt:

Stap 1: Maken van röntgenfoto’s

Voordat een wortelkanaalbehandeling kan worden uitgevoerd worden er 1 of meerdere röntgenfoto’s gemaakt van uw tand of kies. Uit de foto's kan er opgemaakt worden hoeveel wortels en wortelkanalen er zijn rondom de betreffende tand of kies. Ook wordt goed bekeken hoe de wortels precies lopen. Tijdens het verloop van de behandeling worden er ook foto's gemaakt om te controleren of de wortelkanaalbehandeling goed verloopt.

Stap 2: Verdoving

Een behandeling in en rondom de zenuwen is erg gevoelig. Een wortelkanaalbehandeling gebeurt dan ook vrijwel altijd onder plaatselijke verdoving. In het geval dat een zenuw volledig is afgestorven kan een verdoving overbodig zijn.

Stap 3: Aanbrengen van een rubberdam

Een rubberdam is een lapje van latex. Er kan ook een ander materiaal worden gebruikt voor mensen met een allergie voor latex. Zo kan de tand of kies volledig worden afegscheiden van uw mondholte. Dit is ter voorkoming dat er nog bacteriën bij uw tanden of kiezen kunnen komen die zich anders alsnog diep kunnen nestelen in de onderkant van het wortelkanaal. Daarnaast biedt het rubberdam ook bescherming tegen de spoelmiddelen en andere stoffen die tijdens de behandeling worden gebruikt.

Stap 4: Openmaken van de tand of kies

Het wortelkanaal moet goed toegankelijk worden gemaakt. De tandarts doet dit door een klein gaatje te maken in de tand of kies. Mocht er nog sprake zijn van ontsteking dan wordt het ontstoken zenuwmateriaal verwijderd.

Stap 5: Schoonmaken van het wortelkanaal

Elke tand heeft vrijwel altijd 1 wortelkanaal terwijl een kies meerdere wortelkanalen heeft. Dit zorgt ervoor dat elke wortelkanaalbehandeling per situatie verschilt. In sommige gevallen zal de wortelkanaalbehandeling ook uit meerdere behandelingen bestaan. De wortelkanalen worden, zodra ze gevonden zijn, opengelegd en vervolgens met een vijltje breder gemaakt. Dit moet gebeuren om de kanalen grondig te kunnen reinigen met het spoelmiddel.

Stap 6: Vullen van de wortelkanalen

Als de wortelkanalen schoon en goed droog zijn, moeten ze gevuld worden. Het zichtbare gedeelte moet ook worden gevuld en soms kan het zijn dat het vulmateriaal niet voldoende is of helemaal niet kan worden gebruikt. In dit geval moet er een kroon komen op de tand of kies. Deze kroon heeft dan meteen 2 functies;

• een kroon zorgt ervoor dat het wortelkanaal na de behandeling niet opnieuw gaat ontsteken
  • een kroon zorgt voor de versteviging van uw tand kies.

Wat gebeurt er na de wortelkanaalbehandeling?

Heeft u een (spoed) wortelkanaalbehandeling gehad, waarbij uw tand of kies tijdelijk is gevuld (ook wel endo-start genoemd)?

• Dan dient u binnen 1 maand (tenzij anders door uw tandarts geadviseerd) terug te komen om de behandeling af te laten maken. Ook wel endo-af genoemd.
  • Uw tandarts zal nieuwe foto's maken en beoordelen, uw tijdelijke vulling verwijderen, de kanalen goed schoonmaken en vervolgens permanent gaan vullen.
  • Tevens kunt u met uw tandarts een eventueel vervolgtraject bespreken, zoals een restauratie met tandkronen. Dit is zeer aan te raden als uw tand of kies door de wortelkanaalbehandeling verzwakt is. Door een gedegen restauratie is de kans veel groter dat u uw tand of kies veel langer kunt behouden.

Belangrijk om te weten

Na een endo-start behandeling, waarbij een tijdelijke vulling is gebruikt, is het altijd noodzakelijk om een vervolgafspraak te maken voor een endo-af behandeling. Na een endo-af behandeling is het zeer raadzaam om regelmatig terug te komen voor controles. Bespreek dit met uw tandarts.

Wortelkanaalbehandeling ter versteviging

Soms is een tand niet meer stevig genoeg om een vulling of een kroon te plaatsen. In dat geval is het een optie om voor een wortelkanaalbehandeling te kiezen, waarbij de wortelkanalen worden gevuld. Dit dient als een houvast voor de vulling of kroon. Het goed uitvoeren van de wortelkanaalbehandeling is hierbij erg belangrijk.

Wanneer er bacteriën diep in het wortelkanaal achterblijven, dan zal de behandeling nogmaals uitgevoerd moeten worden. Dit is zonde van de eerdere behandeling. Daarom nemen we bij Dental365 altijd de tijd voor onze patiënten, ook als het om spoedklachten gaat. Zeker voor een behandeling als de wortelkanaalbehandeling, is het erg belangrijk dat de uitvoering goed is. Hier kunt u bij ons van op aan.

Wat zijn de kosten van een wortelkanaalbehandeling?

Zoals eerder aangegeven kunnen de verschillende wortelkanaalbehandelingen nogal van elkaar verschillen. Sommige behandelingen zijn eenvoudig en goed te doen in een half uur, terwijl een ingewikkelde behandeling tot wel 2,5 uur kan duren. Omdat we als spoed tandarts zoveel mogelijk patiënten snel willen behandelen om van hun pijn af te helpen, voeren we soms alleen een endo-start uit. Bij een endo-start wordt alleen de eerste fase van de wortelkanaalbehandeling uitgevoerd. De patiënt is dan in elk geval van de pijn af. Er kan dan een vervolgafspraak worden gemaakt bij uw eigen tandarts of bij de endodontoloog, zodat de behandeling daar afgemaakt kan worden (endo-af).

Mocht uw tandarts met een te drukke agenda zitten, of u heeft geen eigen tandarts, of uw tandarts voert geen endo-af uit, dan kan de vervolgafspraak uiteraard ook bij ons plaatsvinden. U kunt ons bellen voor een endo-af afspraak zonder wachttijd.

Tot Slot

Wacht niet met de pijn. Weet u niet zeker of uw klacht met een wortelbehandeling te verhelpen is? Bel DENTAL365 of uw eigen tandarts en maak een afspraak.

Wortelkanaalbehandeling video

Stel een vraag

Is uw vraag over een wortelkanaalbehandeling niet voldoende beantwoord? Bel ons tussen 08:00 - 23:00 uur via 085 105 0750 of stel uw vraag hieronder. Met alle plezier beantwoorden wij uw vragen.

Ook interessant

Veelgestelde vragen wortelkanaalbehandeling