Kiespijn

Kiespijn of tandpijn?

Acute kiespijn of tandpijn is erg vervelend. Het zorgt voor plotselinge pijn in de mond, die soms steeds erger lijkt te worden. De pijn is vaak kloppend en kan ervoor zorgen dat slapen of concentreren moeilijk is, zelfs onmogelijk is. Het is dan ook een signaal van het lichaam dat er iets niet helemaal in orde is.

Verschillende vormen van kiespijn of tandpijn

Er zijn verschillende vormen van kiespijn of tandpijn. Zo kan het ineens opkomen in een heftige vorm, maar het kan ook langzaam beginnen en steeds erger worden. Soms zorgt alleen het drinken van hete of koele dranken al voor zere tanden of kiezen.

kiespijn wat te doen

Wat voor pijn u ook heeft, het meest belangrijk is om te weten wat de oorzaak is en het is van belang om deze oorzaak zo spoedig mogelijk aan te pakken!

Kiespijn tegengaan met pijnstillers

Het is afhankelijk van de oorzaak van de kiespijn, welke pijnstiller het best te gebruiken is. Ibuprofen, naproxen of diclofenac werken ontstekingsremmend. Deze pijnstillers zijn daarom het best te gebruiken wanneer de tand- of kiespijn veroorzaakt wordt door een ontsteking. Laat je je verstandskies trekken? Let er dan wel op dat je geen aspirines slikt, want deze zijn bloedverdunnend en kan zorgen voor nabloeding.

Diclofenac tegen kiespijn

Bij kiespijn of tandpijn is diclofenac te gebruiken wanneer een gewone pijnstiller onvoldoende werkt en de oorzaak een ontsteking is. Naast het stillen van de pijn, remt diclofenac namelijk ook ontstekingen.

Oorzaken van kiespijn of tandpijn:

• Kaakholteontsteking
  • Doorkomende verstandskiezen
  • Verstandskiezen die scheefgroeien
  • Ontstoken verstandskiezen
  • Oorontstekingen
  • Ontstoken kies
  • Zenuwpijn kies
  • Zenuwpijn tand

Wanneer heb ik kiespijn?

Hieronder hebben we een aantal kenmerken van kies- of tandpijn:

• Opgezwollen wangen
  • Opgezwollen tandvlees
  • Abces in de nek onder de kaaklijn
  • Gevoelige tanden (voornamelijk bij het eten en drinken van hete of koude producten)
  • Wortelontsteking, dit geeft een kloppende pijn in de tand of kies die erg lang kan aanhouden
  • Pijnprikkels die ontstaan tijdens het kauwen

Kiespijn behandelen

Voor het behandelen van de (acute) kiespijn of tandpijn ga je naar de tandarts. Als het gaat om je verstandskiezen dan is het beter naar de kaakchirurg te gaan. Hiervoor heb je wel altijd een verwijzing van je eigen tandarts nodig. Heb je geen eigen tandarts dan kun je ook DENTAL365 bellen voor een verwijsbrief naar de kaakchirurg.

Het probleem ligt nooit aan de oppervlakte en de tandarts zal ook vaak een röntgenfoto moeten maken om het probleem vast te stellen. Als op de foto te zien is waar het probleem zit en hoe dit ontstaan is kan dit behandeld worden. Je hebt dan verschillende behandelopties. Het doel is wel om te proberen je tand of kies te behouden. De verschillende behandelingen zijn onder andere:

Kiespijn door tandvleesontsteking

Als er sprake is van tandvleesontsteking zal de tandplak worden verwijderd. Als er tandsteen gevormd is zal deze ook verwijderd moeten worden. In het ergste geval kan de tandplak of het tandsteen zich tot ver onder het tandvlees gevormd hebben. In dit geval kan er een flapoperatie uitgevoerd worden. Hierbij wordt het tandvlees opengesneden om het tandplak of tandsteen onder het tandvlees te verwijderen.

Kiespijn door wortelkanaalontsteking

Met een wortelkanaalbehandeling kan de kiespijn verholpen worden. De zenuw die de pijnprikkels veroorzaakt wordt verwijderd. Deze behandeling wordt ook wel een zenuwbehandeling genoemd. De wortelkanaalbehandeling zorgt ervoor dat de tand of kies niet meer leeft. Deze behandeling wordt toegepast als de kies niet meer te redden is. Ook hier geldt dus "voorkomen is beter dan genezen".

Kiespijn verhelpen door gaatjes te vullen of kies te trekken

Soms kan de kies niet meer gered worden doordat deze te erg beschadigd is. In dat geval kan de kies of tand getrokken worden. De ruimte die dan ontstaat kan worden opgevuld met een implantaat en kroon. Dit is een kunstmatige tand of kies die als vervanging dient.

Als de kies of tand nog wel te redden is dan kan het gaatje gevuld worden met composiet (witte vulling). Een andere vulling, namelijk amalgaan (grijze vulling) mag tegenwoordig niet meer worden gebruikt vanwege gezondheidsrisico's. De koude of warme stromen komen zo niet direct meer bij de zenuw waardoor de pijnprikkels ophouden.

Kiespijn door verstandskies

Het trekken van de verstandskies is vaak het gevolg van kiespijn wanneer een verstandskies doorkomt of scheefgroeit. Verstandskiezen liggen ver achterin de mond, waardoor het lastig is om deze goed te poetsen. Wanneer de verstandskies niet goed schoon te houden is, ontstaat er eenvoudig een cariës (gaatje). Dit kan een reden zijn om een verstandskies te laten trekken. Andere redenen voor een verstandskies trekken, zijn wanneer de kaken niet meer goed sluiten door de scheefgroei van een verstandskies of wanneer de verstandskies schadelijk is voor de kiezen ernaast.

Doorkomende verstandskies

Het komt veel voor dat verstandskiezen niet direct doorkomen en deze liggen dan vaak half onder het tandvlees. Als een verstandskies niet geheel is doorgekomen, dan kan er nog een stukje tandvlees overheen zitten. Het is mogelijk dat hier infecties ontstaan en de verstandskies trekken kan dan nodig zijn. Het is lastig om de verstandskies te controleren wanneer deze half onder het tandvlees zit. Daarom is het noodzakelijk om een röntgenfoto of een CBCT 3D scan te maken, om te bepalen of uw verstandskiezen problemen opleveren.

VEEL GESTELDE VRAGEN OVER KIESPIJN

Kiespijn wat te doen?

Het beste is om uw tandarts te raadplegen. Is uw tandarts niet beschikbaar? Dan kunt u 24/7 contact opnemen met Dental365, de spoed tandarts. Om de pijn te verlichten kunt u pijnstillers zoals paracetamol of diclofenac slikken en het is verstandig om geen hete of koude drank te drinken.

Kiespijn en Corona?

Heeft u kiespijn maar u heeft ook corona? Dan is het advies dat u toch probeert een bezoek aan de tandarts uit te stellen totdat u weer genezen bent. Heeft u acuut zorg nodig omdat uw kiespijn of tandpijn niet meer uit te houden is? Dan kunt u uw tandarts bellen om te vragen of er toch een mogelijkheid is om behandeld te worden. Heeft u geen eigen tandarts of uw tandarts is niet beschikbaar, bel Dental365 Spoed Tandarts op 085 10 50 750 om te overleggen of u toch behandeld kunt worden.

Hoe ontstaat kiespijn?

Tandpijn of kiespijn kan verschillende oorzaken hebben en deze hebben vanzelfsprekend vaak met het gebit te maken. Een veel voorkomende oorzaak zijn gaatjes (cariës). Doordat de beschermlaag van de tand (het tandglazuur) is aangetast, kan de tand of kies gevoelig worden. Door het verlies van tandglazuur, ontstaat er tanderosie. Doordat er een gaatje, of meerdere gaatjes in de tand of kies zitten, kan het zijn dat koude en hete prikkels gevoeliger zijn.

Een andere veel voorkomende oorzaak van tand- of kiespijn is teruggetrokken tandvlees. Dit kan komen door ontstoken tandvlees, maar ook door te hard te poetsen. Wanneer er alleen pijn bij het kauwen opspeelt of bij het op elkaar klemmen van de kaken, dan kan het zijn dat er een vulling stuk is. Door de spanning op de kaak komt de vulling dan in aanraking met de zenuw, welke dan pijnprikkels afgeeft.

Hoe lang kiespijn na vullen?

Wanneer een vulling net is gezet, dan kan het zijn dat de kies nog een paar dagen pijnprikkels geeft. Het is afhankelijk van de grootte van de vulling en het soort vulling dat gebruikt is, hoe lang de kiespijn aanhoudt. Normaal gesproken trekt dit na twee of drie dagen weg. Als de kiespijn langer aanhoudt, kan het zijn dat een zenuw geïrriteerd is geraakt en een zenuwbehandeling of wortelkanaalbehandeling noodzakelijk is. U kunt dan het best een afspraak maken met uw tandarts of met spoed tandarts Dental365.

Hoeveel pijnstillers bij kiespijn?

Voor de maximale dosering pijnstillers, moet u altijd de bijsluiter lezen. Elke pijnstiller heeft een andere dosering. Voor volwassenen is bijvoorbeeld de maximale dosis paracetamol 6x 500 mg per 24 uur.

Hoeveel diclofenac bij kiespijn?

Voor volwassenen is de maximale dosering 150 mg per 24 uur en niet geschikt voor kinderen jonger dan 14 jaar. Lees voor de juiste dosering de bijsluiter.

Waarom ‘s avonds meer kiespijn?

Door de druk die ontstaat wanneer u gaat liggen, kan de pijn ’s nachts toenemen. Dit is te voorkomen door uw hoofd bijvoorbeeld op een dikker kussen te leggen, zodat uw hoofd hoger komt te liggen. Houdt de kiespijn aan? Bel dan Dental365, de spoed tandarts.

Wat te doen bij kiespijn 's nachts?

Blijft u ondanks alles toch 's nachts kiespijn houden, en is ook nog eens niet uit te houden en u kunt niet wachten tot de ochtend? Dan kunt u met de spoed tandarts bellen. Voor de regio Amsterdam, Rotterdam, Breda, Den Haag, Dordrecht, Gouda, Deventer en Apeldoorn belt u met Dental365 op 085 10 50 750.

Kiespijn wanneer naar de tandarts of de spoed tandarts?

Voor het behandelen van kies- of tandpijn gaat u naar de tandarts. Het probleem ligt nooit aan de oppervlakte en de tandarts zal vaak een röntgenfoto moeten maken om het probleem vast te stellen. Als op de foto te zien is waar het probleem zit en hoe dit is ontstaan, dan kan de behandeling gestart worden. Een verstandskies trekken kan dan bijvoorbeeld nodig zijn.

Kiespijn wat is ertegen doen?

Het voorkomen van pijn in kiezen of tanden is vrij simpel: goed en vaak poetsen. Gebruik daarnaast ook tandenstokers of flosdraad. Geef tandplak geen kans en bezoek regelmatig een tandarts. Wanneer u last heeft van uw verstandskiezen, dan kunt u deze tijdig laten verwijderen. Een belangrijke tip is om na het eten of drinken nooit gelijk uw tanden te poetsen. Het zuur in het eten en drinken verspreidt dan over het hele tandglazuur en door het poetsen met dit zuur ontstaat er snel tanderosie.

Kan kiespijn weer overgaan?

Kiespijn kan verschillende oorzaken hebben. Bijvoorbeeld een gaatje dat groter is geworden waardoor de zenuwen blootliggen en er etensresten inzitten. De wortel van de kies kan ontstoken zijn. U kunt een tandabces of een tandvlees abces hebben. Ook kan uw tandvlees ontstoken zijn waardoor de pijn uitstraalt naar uw kies of kiezen. Of misschien heeft u een geïmpacteerde verstandskies.
Soms gaat kiespijn ook vanzelf weer over. Al gebeurt dit niet vaak. Mocht u om wat voor reden dan ook kiespijn hebben, wacht niet te lang en ga op tijd naar de tandarts voor een controle. U zult altijd zien dat uw kiespijn weer terugkomt of juist verergert wanneer u er niet op zit te wachten. Dit is dan meestal in het weekend. Dan is het heel lastig om snel een tandarts te vinden.

Wat is goed voor kiespijn of tandpijn?

Er zijn een aantal mogelijkheden om de kiespijn of tandpijn te verlichten, bijvoorbeeld:

• Het slikken van een pijnstiller zoals paracetamol of een ontstekingsremmer zoals ibuprofen
  • Spoel de mond met warm, licht gezouten water of kruidenthee
  • Kruidnagel verdoofd de tandzenuw tijdelijk, wanneer je erop kauwt.

De deuren van Dental365 staan anders 24/7 voor u open.

Zodra u last heeft, is het vaak aan de tandarts. Spoed tandarts Dental365 staat in dit geval altijd voor u klaar.

Ook interessant om te lezen: