Geen tandarts-spoeddiensten meer op het eiland

samenwerking tandartsen GOEREE-OVERFLAKKEE met spoed tandartsen dental365

GOEREE-OVERFLAKKEE – Wie buiten de openingstijden van de tandartspraktijken last krijgt van klachten, kon normaal gesproken terecht bij een tandarts op het eiland die avond- of weekenddienst draaide. Sinds afgelopen 1 december is dit echter veranderd, zo tipte een lezer van deze krant. Mensen met (acute) klachten in de avonduren of in het weekend moeten nu naar Dental365 in Rotterdam. Eilanden-Nieuws zocht het uit.

Gevraagd naar hoe dit zit, verwijzen de tandartsenpraktijken naar de Tandartsen Vereniging Goeree-Overflakkee (TVGO). Hierin zijn de verschillende praktijken op het eiland vertegenwoordigd. Secretaris van deze koepel is tandarts Van Heesch, van tandartsenpraktijk Westplaat te Sommelsdijk. Hij geeft desgevraagd tekst en uitleg bij het besluit. “Verschillende collega’s gaven aan dat zij steeds meer moeite hebben met het draaien van de weekenddiensten. Die komen bovenop het reguliere programma, en worden als best zwaar ervaren. Tenslotte moet je tijdens een weekenddienst de hele dag bereikbaar zijn voor verzoeken. Technisch gezien werk je dan twaalf dagen achter elkaar. Dan komen er ook nog wel eens zaken voorbij die eigenlijk geen haast hebben, maar omdat je toch dienst hebt, doe je die dan maar. Per patiënt ben je al gauw een uur bezig, en als er meerdere patiënten zijn kan dat behoorlijk wat tijd in beslag nemen. Het vergt z’n tol op de privésfeer van mensen, je hebt eigenlijk een gebroken weekend.”

De hoeveelheid weekenddiensten hangt af van de grote van de praktijk: als grote praktijk draai je logischerwijs meer diensten dan een kleine. Hoe vaak draaien tandartsen ongeveer een weekenddienst? De tandarts rekent even. “Voor een gemiddelde praktijk met eenmansbezetting komt dat neer op zo’n drie weekenden per jaar, bij een grote praktijk kan dat oplopen tot zes of zelfs negen weekenden.” Een weekenddienst gaat in vanaf vrijdagmiddag 12.00 uur en duurt tot maandagmorgen 8.00 uur. “Je ziet dat er minder tandartsen in Nederland zijn, waardoor we ze ook van verder weg moeten halen. Uit Brabant of Rotterdam bijvoorbeeld.” Zelf geeft hij aan de weekenddiensten ook als een last te hebben ervaren.

Geleefd worden

Maar drie weekenden dienst per jaar, is dat echt zo’n groot probleem voor de tandartsen? “Kijk, voor een leek lijkt met misschien simpel: dan hou je nog 49 andere weekenden over. Maar als praktijkhouder word je echt geleefd door je praktijk. Als je dat serieus neemt, ga je er helemaal in op. Dat is dan echt wel een ballast, al moet je misschien zelf in het beroep zitten om dat te weten. Bovendien zag je dat er in weekenddiensten regelmatig mensen voorbijkwamen die eigenlijk nog wel even hadden kunnen wachten.”

Verschillende collega’s gaven aan dat het steeds moeilijker werd om de weekenddiensten in te vullen, maar het laatste woord was er nog niet over gezegd. “Andere collega’s hadden wel vragen en zorgen. Daar hebben we uitgebreid over gesproken en uiteindelijk hebben alle collega’s getekend. Wel is afgesproken om de nieuwe werkwijze te evalueren.” Dat had in april moeten zijn, maar omdat ze graag fysiek willen vergaderen en dit door de huidige omstandigheden nog niet kan, is dit uitgesteld. “Het is richting de bevolking beter dat alle tandartspraktijken op het eiland hetzelfde beleid hanteren. We gaan dit jaar kijken hoe het gaat, en tot nu toe horen we hele positieve geluiden. We hebben nog geen enkele klacht gehad.”

Continuïteit zorg

De acute tandartszorg is nu uitbesteed aan Dental365, een team van gespecialiseerde tandartsen met verschillende klinieken waar mensen voor spoedgevallen terecht kunnen. Ze zijn onder andere gevestigd in Rotterdam, Dordrecht en Gouda. De beoordelingen van de organisatie online zijn positief. “Er zijn veel voordelen te noemen van Dental365. Allereerst zijn ze 24/7 beschikbaar, wat bij onze praktijken soms wel eens lastig kan zijn. Daarnaast zijn het specialisten, met veel mogelijkheden tot opschaling indien nodig. Het kwaliteitsniveau blijft bovendien gelijk. Het aantal tandartsen in Nederland loopt steeds verder terug, dus verwacht ik dat dit steeds meer de toekomst wordt. De continuïteit van de zorg moet gewaarborgd worden, en dit is daarvoor een goede stap.” Van Heesch benadrukt dat financiële prikkels geen rol hebben gespeeld bij de keuze voor Dental365. “Daar gaat het hier niet om. Het gaat om de continuïteit van de zorg.”

Een nadeel van de verplaatsing van de acute tandartszorg naar buiten het eiland is de reistijd naar Rotterdam. Hoe denkt hij daarover? “Nogmaals, tot nu toe hebben we geen klachten hierover gehad. Mensen pakken het goed op. Vergeet ook niet dat mensen op het eiland soms ook een behoorlijke afstand moesten overbruggen. Als iemand uit Ouddorp klachten kreeg en naar Ooltgensplaat moest, is er eveneens sprake van een relatief lange reistijd. We zullen met elkaar even moeten schakelen. Overigens hebben we wel het idee gelanceerd om ook een vestiging van Dental365 op het eiland te realiseren.” Dat idee was echter nu nog niet haalbaar.

Vinger aan pols

Tot slot: waarom is deze wijziging niet algemeen gecommuniceerd? “Daar waren wel plannen voor, zo wilden we het ook via de lokale krant verspreiden. Maar door het coronavirus zijn we niet meer bij elkaar gekomen om daarover een knoop door te hakken. Dus hebben we besloten dat iedere tandartspraktijk de eigen cliënten benadert. Bijvoorbeeld in de nieuwsbrief, de site, op het automatische bandje van de telefoon, de schermen in de wachtkamer… De eigen patiënten zouden van deze wijziging op de hoogte kunnen zijn, al zijn er wellicht nog mensen die het toch gemist hebben. Inmiddels draai ik zelf nu 32 jaar weekenddiensten, en ik moet zeggen dat ik het fantastisch vind dat het goed geregeld is. We houden natuurlijk een vinger aan de pols hoe het allemaal werkt en of de kwaliteit van de dienstverlening gelijk is aan die van ons. Vooraf hadden ondergetekende en sommige collega’s vraagtekens over de gevolgen voor de leefbaarheid en de kwaliteit, maar het loopt op rolletjes. Overdag worden de mensen geholpen in hun eigen tandartspraktijk, buiten de sluitingstijden voorziet Dental365 op een vakkundige wijze in de behoefte tot acute zorg.”

Bron: Eilanden-Nieuws door Erwin Guijt

Tip van de Dental365 Redactie

Bent u tandarts of tandarts-specialist en wilt u ook uw spoeddienst 365 dagen per jaar goed geregeld hebben? Lees meer of neem contact met ons op

Share:
Leave comment