Wat veroorzaakt bloedend tandvlees?

Meer mensen naar de mondhygiënist

Wat veroorzaakt bloedend tandvlees?

Bloedend tandvlees kan spontaan ontstaan wanneer u uw tanden aan het poetsen of aan het eten bent. Wanneer uw tandvlees bloedt kan dit een aantal dingen betekenen. Dit is ieder geval niet iets dat u mag negeren of zomaar weg kunt poetsen. Bloedend tandvlees is een symptoom en duidt vaak op een tandvleesontsteking, gingivitis, of paradontitis. Parodontitis, ook wel paro genoemd, is een meer ernstiger ontsteking van het tandvlees, waarbij het onderliggende kaakbot wordt aangetast, met als gevolg dat tanden of kiezen los komen te zitten en dit uiteindelijk tot gebitsverlies leidt. Parodontitis is een (tandvlees)ziekte en dient ook als zodanig te worden behandeld. Mensen met paro zijn snel te herkennen omdat hun tanden uitelkaar staan en het tandvlees teruggetrokken is. Hierbij is ook vaak de tandhalzen goed zichtbaar.

Ongeveer 38% van de totale bevolking in Nederland heeft te maken met een tandvleesaandoening (gingivitis). Het percentage stijgt naarmate men ouder wordt.

Een ander bekend gegeven is dat wanneer mensen zich zorgen gaan maken over hun gebit, ze soms keihard en in een hoog tempo hun tanden en kiezen poetsen. Men denkt dat op een rustige wijze en in een cirkelvormige beweging je tanden poetsen de gezondheid van hun tanden, kiezen en hun tandvlees niet ten goede komt. Het effect hiervan is precies het tegenovergestelde.

Een tandvleesprobleem hoeft daarnaast ook niet altijd pijnlijk te zijn. Het kan dus onopgemerkt verergeren. En wanneer men tijdens het tandenpoetsen ontdekt dat het tandvlees bloedt, kan dit soms ook als een verrassing komen. Het bloeden is een signaal dat er meer aan de hand is en het overstappen op een tandenborstel met zachtere haren en ook minder druk uitoefenen tijdens het poetsen wil in eerste instantie ook helpen.

Veelvoorkomende oorzaken van bloedend tandvlees

Naast gingivitis of paradontitis als hoofdoorzaak van bloedend tandvlees zijn er ook een aantal andere oorzaken die leiden tot bloedend tandvlees, waaronder:

• Stress (verlaagt de weerstand);
• Roken;
• Aften of wondjes in de mond die niet gerelateerd zijn aan een tandvleesaandoening;
• Te hard poetsen;
• Gebruik van bepaalde medicijnen zoals bloedverdunners of die het algehele afweermechanisme verzwakken;
• Tekort aan bepaalde vitamines zoals A, B, C en K;
• Een veranderde hormoonspiegel bij zwangerschap of in de puberteit.

Het is wel belangrijk om zelf geen diagnose te stellen of u wel of geen tandvleesontsteking hebt. De juiste persoon die precies kan vaststellen of u last hebt van gingivitis of parodontitis is uw tandarts of mondhygiënist. Daarom is het belangrijk bij bloedend tandvlees om even langs de tandarts of mondhygiënist te gaan, zodat zij kunnen vertellen wat er aan de hand is.

Methoden om bloedend tandvlees te behandelen

We hebben hier een aantal behandelingen op een rij gezet die uitgevoerd worden om een tandvleesaandoening te behandelen. Waarbij het hoofddoel is de infectie een halt toe te roepen en te zorgen dat de mondgezondheid weer optimaal wordt.

• Professioneel reinigen

Bij deze behandeling wordt het tandplak (het laagje dat zich gedurende de dag op de tanden vormt), en het tandsteen (verharde kalkaanslag) zowel boven het tandvlees als onder het tandvlees, in de zogeheten pockets verwijderd. Dit gebeurt in eerste instantie met ultrasonische apparatuur en wordt verder afgewerkt met handinstrumentarium.

• Medicijnen

Afhankelijk van hoe ernstig de ontsteking is, kunnen geneesmiddelen worden voorgeschreven om de tandvleesontsteking en het bloedend tandvlees te bestrijden. Dit kan variëren van een antibacteriële mondspoeling tot een kortdurende antibioticakuur bij een aanhoudende ernstige tandvleesontsteking.

• Operatieve Behandelingen

In sommige gevallen is een chirurgische ingreep noodzakelijk. Als de pockets te diep zijn en niet goed gereinigd kunnen worden of als de ontsteking de wortels van de kies of tand heeft bereikt.

• Flap-operatie

Bij een flap-operatie wordt het tandvlees onder plaatselijke verdoving losgemaakt, waardoor de wortels en het kaakbot beter zichtbaar worden. Op deze wijze kan het ontstoken weefsel worden weggehaald, de diepe pockets en de wortels op moeilijk bereikbare plaatsen worden schoongemaakt. Na het reinigen wordt het tandvlees vastgehecht. Het tandvlees geneest volledig en de diepe pockets zijn hiermee ook verdwenen. Door zelf een goede dagelijkse routine voor uw mondhygiëne uit te voeren, kunt u voorkomen dat de parodontitis opnieuw ontstaat.

• Regeneratieve chirurgie of weefselregeneratie

Deze ingreep kan niet altijd worden toegepast. Deze technieken worden soms uitgevoerd bij specifieke botproblemen, bijvoorbeeld wanneer het bot is afgebroken bij een snijtand. Maar het resultaat is niet 100% voorspelbaar en vereist het gebruik dure materialen.

Een aantal tips ter preventie van bloedend tandvlees

Er zijn veel dingen die u kunt doen om het risico op bloedend tandvlees te verminderen. Kinderen kunnen soms ook last hebben van bloedend tandvlees, over het algemeen is het probleem niet van ernstige aard, maar het is een bewezen feit, dat het bestrijden van een tandvleesaandoening uw gebit kan redden. De behandeling kan ook voorkomen dat zich andere ernstige problemen ontwikkelen.

• Houd uw tanden perfect schoon met de tandenborstel en gebruik ragers of tandenstokers op plaatsen waar de tandenborstel niet bij kan komen.
• Vergeet niet dat Roken een grote boosdoener is bij het veroorzaken van bloedend tandvlees.
• Zorg voor een goede poetstechniek, poets in in cirkelvormige beweging in plaats van voor naar achteren.
• Let op uw suikerinname, suiker zorgt voor veel plakvorming.

En tot slot: het kan niet vaak genoeg gezegd worden, wees geen vreemde bij de tandarts of mondhygiënist, houd u zich aan de periodieke controlesWant een gezond gebit zorgt niet alleen voor een stralende lach, maar ook voor een gezond lichaam.