10 redenen waarom u gezwollen tandvlees nooit moet negeren

10 redenen waarom u gezwollen tandvlees nooit moet negeren, volgens tandartsen

Opgezwollen, pijnlijk tandvlees kan veel zeggen over uw hormonen, diëet, of zelfs een signaal zijn van een groter gezondheidsprobleem.

De discussie over mondgezondheid gaat meestal over hoe we onze parelwitte tanden wit en vrij van gaatjes kunnen houden. Er wordt niet veel aandacht besteed aan ons tandvlees - de enige keer dat velen van ons zich herinneren dat het er is, is wanneer het onze aandacht vraagt in de vorm van bloedingen of zwellingen.

Wat veroorzaakt gezwollen tandvlees precies?

gezwollen tandvlees? Denk aan een tandvleesbehandelingMeestal slechte mondhygiëne: "Tandplak is een zachte, kleverige substantie die zich in de loop van de dag voortdurend in de mond vormt en miljoenen bacteriën bevat," zegt Mohep Hakim mondhygienist bij Dental365 in Amsterdam. "Als tandplak niet dagelijks wordt verwijderd door te poetsen en te flossen, komen er gifstoffen vrij die het tandvlees infecteren en zwellingen veroorzaken."

U kunt de zaken beginnen te keren door uw tandenpoetsvaardigheden "op te poetsen", wat inhoudt dat u twee keer per dag poetst en flost om te voorkomen dat tandplak onder het tandvlees nestelt.

Tandplak dat niet tussen de tanden wordt verwijderd, zal uiteindelijk verharden en tandsteen worden - wat helaas niet alleen met een tandenborstel kan worden verwijderd, aldus Mohep. U zult naar uw tandarts of nar uw mondhygiënist moeten voor een professionele reiniging, die u volgens de deskundigen ongeveer om de zes maanden kunt plannen.

Maar zelfs met al deze reinigingsbeurten kan uw tandvlees toch opzwellen, en dat kan een teken zijn van een onderliggend probleem. "Zwelling van het tandvlees is nooit normaal en moet worden gezien door een tandarts of arts, die de juiste diagnose kan stellen en kan helpen met een geschikte behandeling," Dr. Ilan Vigder, tandarts bij Aqua Dental Clinic Amsterdam, Den Haag en Utrecht.

Als uw gezwollen tandvlees niet binnen twee weken weer normaal is, raden tandartsen u aan voor een consult bij uw tandarts langs te gaan. Benieuwd wat het probleem kan zijn?

Hier zijn 10 mogelijke redenen waarom uw tandvlees gezwollen is, volgens deskundigen.

1. Gingivitis kan de oorzaak zijn.

De meest voorkomende oorzaak van gezwollen tandvlees is gingivitis, een milde vorm van tandvleesontsteking. Na verloop van tijd vormen bacteriën en voedselresten een laagje tandplak op de tanden. Als de tandplak niet wordt behandeld, wordt het tandsteen, dat ondoordringbaar kan zijn voor je tandenpoetsbeurten thuis.

Omdat het in het begin niet pijnlijk is, realiseren de meeste mensen zich niet dat tandplak zich aan het nestelen is, totdat het te laat is. Als het niet behandeld wordt, kan gingivitis overgaan in parodontitis (gevorderde tandvleesontsteking) en leiden tot verlies van tanden en kiezen.

"Daarom is het belangrijk dat wanneer u last heeft van gezwollen of bloedend tandvlees, u dit door een tandarts laat onderzoeken om de onderliggende oorzaak te achterhalen," zegt Dr Vigder. Afhankelijk van de ernst van de aandoening kan uw tandarts of uw mondhygiënist u laten zien hoe u het beste kunt poetsen en eventueel een lage dosis orale antibiotica of een gemedicineerd mondspoelmiddel voorschrijven.

1. Er zit iets vast tussen uw tanden

Als slechts één tand of regio in uw mond is opgezwollen, kan dit een teken zijn dat er een voedseldeeltje (bijvoorbeeld een vervelende popcornkorrel) vastzit onder de tandvleesrand. Hierdoor probeert het lichaam de bacteriën van het ongewenste voedsel te bestrijden, waardoor het omringende weefsel ontstoken raakt.

De ontsteking van een klein ongemak kan overgaan in hevige pijn (vooral als de gezondheid van de tand zelf in gevaar komt). In dat geval moet u contact opnemen met uw tandarts of met de spoed tandarts. Hij of zij kan de oorzaak opsporen en wegnemen.

1. Er kan een infectie op komst zijn.

Een van de meest voorkomende infecties die het tandvlees kan doen opzwellen heet gingivostomatitis. Dit komt vooral bij kinderen, maar ook bij volwassenen. Deze infectie kan het gevolg zijn van een virale of bacteriële infectie en gaat vaak gepaard met het ontstaan van zweertjes in de mond.

Hoewel het lichaam de infectie over het algemeen op tijd zelf kan bestrijden, kan het ongemak je direct naar de tandarts sturen. De tandarts zal het geïnfecteerde gebied ontsmetten en in de meeste gevallen een antibioticum voorschrijven.

1. Een nieuw medicijn veroorzaakt vreemde bijwerkingen

Sommige veelgebruikte medicijnen kunnen als bijwerking zwelling van het tandvlees veroorzaken. Hierbij kunt u denken aan bloeddrukmedicijnen die calciumkanaalblokkers bevatten, zoals verapamil en diltiazem. Deze en andere families van medicijnen, zoals fenytoïne, een medicijn tegen aanvallen, kunnen een ophoping van tandvleesweefsel veroorzaken, wat resulteert in een aandoening die bekend staat als gingivale overgroei, waarbij weefsel over de tanden groeit.

Wanneer u merkt dat uw tandvlees na het innemen van een nieuw medicijn een verkeerde reactie vertoont, neem dan contact op met uw tandarts. Hij of zij kent misschien alternatieve behandelingen of aangepaste doseringen om de reactie van het tandvlees te reguleren.

1. U heeft een vitaminetekort

Vitaminetekorten komen niet meer zo vaak voor als vroeger, maar we zien nog steeds gezwollen tandvlees als gevolg van ondervoeding. Dit komt vooral voor bij oudere patiënten die geen uitgebalanceerd dieet volgen.

Veel vitaminen spelen een rol bij een goede mondgezondheid. Echter een onvoldoende inname van vitamine B en C leidt over het algemeen tot gezwollen tandvlees. Hierbij speelt vitamine C een sleutelrol bij het herstel van het tandvlees. Vitamine C kan uw tandvlees beschermen tegen infectie en opzwellen door tandplak dat onder het tandvlees verborgen zit.

Het kan ook helpen om je vitamine K-inname te verhogen. Als u een tekort aan vitamine K heeft, kan uw tandvlees makkelijker opzwellen en bloeden als het in contact komt met bacteriële tandplak en tandsteen.

Alleen uw tandarts kan, in overleg met uw huisarts, bepalen of ondervoeding de oorzaak is van uw tandvleesproblemen. Zodra dit bevestigd is, kunt u supplementen innemen om uw voorraden aan te vullen terwijl u betere voedingskeuzes maakt.

1. U maakt hormonale veranderingen door

Vrouwen kunnen last krijgen van opgezwollen tandvlees tijdens unieke perioden in hun leven met hormonale veranderingen. Dit kan zijn tijdens de puberteit, menstruatie, zwangerschap, menopauze en het gebruik van anticonceptiepillen.

Dit komt omdat hormonen van invloed zijn op hoe uw tandvleesweefsels reageren op de giftige stoffen die vrijkomen uit de bacteriële plaque en tandsteen. Een stijging van de hormonen oestrogeen en progesteron verhoogt de kans op tandvleesirritatie en zwelling veroorzaakt door tandplak.

Als u uw tandenpoets- en flosroutine al onder controle hebt en uw tanden goed reinigt, maar gezwollen tandvlees u nog steeds parten speelt, raadt Dr. Vigder u aan uw huisarts te raadplegen. "Ze kunnen een hormoon- of vitaminetherapie aanraden om te helpen", zegt hij.

1. Overstappen op een nieuwe tandpasta veroorzaakt irritatie

Ingrediënten in tandpasta en mondwater kunnen het tandvlees irriteren en zelfs allergische reacties veroorzaken, vooral bij langdurig gebruik (als u niet weet dat het uw mondverzorgingsproducten zijn die de reactie veroorzaken).

Het identificeren van het ingrediënt en het verwijderen uit uw dagelijkse routine is vaak al voldoende om uw tandvlees te laten genezen. Veel voorkomende ingrediënten die vervelende orale contactdermatitis kunnen veroorzaken zijn waterstofperoxide (tandenbleekmiddel), alcohol (mondwater), zuiveringszout (tandpasta) en cinnamaten (kauwgom).

1. U heeft last van tandprothese klachten

Een slecht passend kunstgebit of zelfs een Invisalign-gebitsprothese kan het tandvlees irriteren, wat kan leiden tot ontsteking en secundaire zwelling. Het verwijderen van het hulpmiddel of het goed laten aanmeten, zodat het goed past (kunstgebit) of het tandvlees niet raakt (aligners), kan de schade en zwelling meestal ongedaan maken.

1. Een of twee scheve tanden veroorzaken problemen

Een verkeerde stand van de tanden kan van invloed zijn op hoe goed u erbij kunt en hoe goed u kunt poetsen en flossen om bacteriële tandplak te verwijderen. Door uw tanden recht te zetten (met een traditionele beugel, aligners of porseleinen facings) kunt u beter bij het tandvlees komen, waar de ophoping van tandplak tandvleesontstekingen en zwellingen veroorzaakt.

1. U heeft een onderliggende gezondheidsaandoening

Opgezwollen tandvlees kan een teken zijn van een onderliggende gezondheidstoestand, zoals diabetes. Glucose is aanwezig in speeksel, dus als uw bloedsuiker niet goed is, helpt het hogere glucosegehalte in uw spuug bacteriën te groeien die uiteindelijk tot tandvleesproblemen kunnen leiden, volgens het Diabetes Fonds.

Een andere minder vaak voorkomende, maar ernstige oorzaak van opgezwollen en bloedend tandvlees is leukemie (soms in de vorm van een enkele gezwollen knobbel of volledig opgezwollen tandvlees). De leukemiecellen concentreren zich in het tandvlees, waardoor het gezwollen wordt.

Als de zwelling aanhoudt - vooral als deze gepaard gaat met andere systemische verschijnselen zoals koorts, nachtelijk zweten, vermoeidheid en onverklaarbaar gewichtsverlies ga dan meteen naar uw arts voor een bloedonderzoek.

Call Now ButtonSpoed Tandarts? Bel Nu!