,

Wat te Doen bij Mondwondjes

Wees Voorbereid!

Wat Te Doen Bij Wondjes Aan Het Zachte Mondweefsel

Het zachte mondweefsel is dun en gevoelig, waardoor het snel geïrriteerd kan raken en er een wondje kan ontstaan. Dit kan uitermate pijnlijk zijn.

Tot het zachte mondweefsel behoren tong, wang, tandvlees, verhemelte en lippen. Letsel kan ontstaan door het beoefenen van bijvoorbeeld risicovolle sporten, een ongeluk of door simpelweg tijdens het kauwen plotseling op het wangslijmvlies of lip te bijten. Wondjes kunnen ook worden veroorzaakt door het drinken en/of eten van een te hete kop koffie, soep of gerechten. Een aft (pijnlijk blaasje) is ook een wondje, waar veel mensen last van kunnen hebben.

Symptomen bij mondwondjes zijn o.a.:

• bloeden
  • oppervlakkig wondje
  • loszittend stukje weefsel
  • open gesprongen blaasje (aft)
  • wondjes of zweertjes op de lip

Het komt niet vaak voor dat letsel aan het zachte mondweefsel zoals bijtwondjes gepaard gaat met hevig bloeden. Maar wanneer ze toch bloeden, lijkt het vaak erger dan het is. In de meeste gevallen stopt het bloeden binnen een paar minuten. Echter wanneer het bloed vanuit het wondje zich vermengt met speeksel, lijkt het erop dat er veel bloedverlies is. Omdat het zachte mondweefsel uit talrijke haarvaatjes bestaat kan een opgelopen letsel voor een ernstige bloeding zorgen, waardoor de patiënt de spoedongevallendienst moet bezoeken, waar achteraf blijkt dat het toch om een relatief klein wondje ging. Over het algemeen is het niet nodig om bij een mondwondje medische hulp te zoeken.

Wat Moet U Doen Als U een Wondje In uw Mond Heeft

• Het allereerste is uw mond grondig spoelen met een milde zoutwater oplossing of mondwater;
    • Stopt het bloeden niet, vouw dan een steriel gaasje dubbel en druk het gedurende 10 tot 15 minuten tegen het wondje aan;
    • Het gebruik van een ijspak wil ook helpen om de pijn te verzachten, het bloeden te stelpen en de zwelling tegen te gaan. Houd het tegen het wondgebied aan;
    • Indien het bloeden na een paar minuten niet wil stoppen, dan kan het misschien om een ernstige wond gaan, het is dan raadzaam om meteen contact op te nemen met de Spoed Tandarts of de spoedeisende hulp;
    • Blijf druk uitoefenen op het wondgebied totdat u terecht kunt voor behandeling.

De behandeling van een wondje bestaat meestal uit schoonmaken, eventueel hechten en voorschrijven van een pijnstiller en indien noodzakelijk antibiotica.

De tandarts zal na het zorgvuldig reinigen van de wond ook kijken of er een tand of kies loszit of misschien beschadigd is. Wanneer er geen tanden of kiezen zijn aangetast dan is het bloeden waarschijnlijk veroorzaakt door letsel aan het tandvlees of aan het mondslijmvlies. Is de wond erg diep dan zal de tandarts de wond hechten, maar dit is vaak niet nodig. De behandeling bestaat vooral uit het schoonmaken en uitspoelen van de wond om alle vuil grondig te verwijderen.

0 replies

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!