Wat te doen bij mondwondjes

gezwollen tandvlees? Denk aan een tandvleesbehandeling

Wat te doen bij mondwondjes

Wees Voorbereid Bij Wondjes Aan Het Zachte Mondweefsel

Mondwonjes kunnen snel ontstaan omdat ons mondweefsel zacht, dun en gevoelig is. Een mondwondje kan uitermate pijnlijk zijn.

Tot het zachte mondweefsel behoren tong, wang, tandvlees, verhemelte en lippen. Mondwondjes kunnen ontstaan door het beoefenen van bijvoorbeeld risicovolle sporten, een ongeluk of door simpelweg tijdens het kauwen plotseling op het wangslijmvlies of lip te bijten. Mondwondjes kunnen ook worden veroorzaakt door het drinken en/of eten van een te hete kop koffie, soep of gerechten. Een aft (pijnlijk blaasje) is ook een wondje, waar veel mensen last van kunnen hebben.

Wat zijn de symptomen bij mondwondjes?

• bloeden
  • oppervlakkig wondje
  • loszittend stukje weefsel
  • open gesprongen blaasje (aft)
  • wondjes of zweertjes op de lip

Het komt niet vaak voor dat letsel aan het zachte mondweefsel zoals bijtwondjes gepaard gaat met hevig bloeden. Maar wanneer ze toch bloeden, lijkt het vaak erger dan het is. In de meeste gevallen stopt het bloeden binnen een paar minuten. Echter wanneer het bloed vanuit het wondje zich vermengt met speeksel, lijkt het erop dat er veel bloedverlies is. Omdat het zachte mondweefsel uit talrijke haarvaatjes bestaat kan een opgelopen letsel voor een ernstige bloeding zorgen. Hierdoor moet de patiënt de spoedgevallendienst bezoeken, waar achteraf blijkt dat het toch om een relatief klein wondje ging.

Wat moet je doen als je een mondwondje hebt?

• Het allereerste is je mond grondig spoelen met een milde zoutwater oplossing of mondwater;
  • Stopt het bloeden niet, vouw dan een steriel gaasje dubbel en druk het gedurende 10 tot 15 minuten tegen het wondje aan;
  • Het gebruik van een ijspak wil ook helpen om de pijn te verzachten. IJspak stelpt het bloeden en gaat de zwelling tegen.
  • Indien het bloeden na een paar minuten niet wil stoppen, dan kan het misschien om een ernstige wond gaan. Het is dan raadzaam om meteen contact op te nemen je tandarts of met Dental365 Spoed Tandarts als je eigen tandarts niet beschikbaar is of als je geen eigen tandarts hebt;
  • Blijf druk uitoefenen op het wondgebied totdat je terecht kunt voor een behandeling.

Lees ook: