Top 15 Huismiddeltjes Tegen Terugtrekkend Tandvlees

oorzaak teruggetrokken tandvlees

Terugtrekkend tandvlees doet niet alleen afbreuk aan uw stralende glimlach, maar kan leiden tot ernstige gezondheidsproblemen waaronder een verhoogd risico op hartproblemen. Het is daarom uitermate belangrijk dat u dit proces een halt toeroept, voordat het erger wordt. In deze post hebben we 15 top huismiddeltjes op een rij gezet die u kunt gebruiken bij teruggetrokken tandvlees. Maar laten we eerst kijken wat de belangrijkste oorzaken zijn van deze aandoening.

Schadelijke bacteriën in uw mond vormen op basis van etensresten een plakkerig laagje op uw tanden en kiezen, het zogeheten tandplak. Als tandplak niet wordt verwijderd dan verhardt het zich en wordt tandsteen gevormd. Als het tandsteen niet wordt verwijderd gaat het samen met het tandplak en de schadelijke bacteriën het tandvlees irriteren, waardoor de basis voor een tandvleesontsteking is gelegd. Het gevolg hiervan is dat het tandvlees zich gaat terugtrekken.

De meest voorkomende factoren die bijdragen aan terugtrekkend tandvlees

• Roken
  • Gebrekkige mondhygiëne
  • Emotionele stress
  • Slechte voeding
  • Overmatig gebruik van suiker
  • Immuun gerelateerde ziektes (kanker, HIV, diabetes)

Onderstaande 15 huismiddeltjes zijn effectief, maar zijn niet allesomvattend, dit is slechts een greep van bestaande remedies. Bovendien is het altijd verstandig om bij teruggetrokken tandvlees een afspraak te maken bij de tandarts of mondhygiënist voor advies en behandeling.

Top 15 Huismiddeltjes Tegen Terugtrekkend Tandvlees

Flossen, Stoken en Ragen

Flossen, stoken en ragen in combinatie met tandenpoetsen staat als nummer 1 op het lijstje om terugtrekkend tandvlees een halt toe te roepen.

Wat te doen:

• Zorg ervoor dat u deze hulpmiddelen net als tandpasta & tandenborstel altijd bij de hand heeft
  • Leer op een juiste wijze flossen, stoken en ragen
  • Poets uw tanden na het gebruik van deze tools, zodat de fluoride uit de tandpasta ook zijn werk kan doen
  • Voer deze routine twee keer per dag uit

Hoe het werkt:

Regelmatig flossen, stoken en ragen helpt bij de verwijdering van etensresten die op plekken zitten waar de tandenborstel niet bij kan. Zo voorkomt u dat schadelijke bacteriën aan de slag kunnen en zich daar gaan nestelen met alle desastreuze gevolgen van dien.

Flosdraad tandarts

Ander Eetpatroon

Het veranderen van uw eetpatroon kan eveneens helpen bij het stoppen van terugtrekkend tandvlees.

Wat te doen:

• Verwijder verwerkte suikers en kunstmatige zoetstoffen uit uw dieet en vervang ze door natuurlijke zoetstoffen zoals stevia, honing of xylitol
  • Probeer zo veel mogelijk verwerkte en verpakte voedingsmiddelen te laten staan die additieven bevatten die de groei van bacteriën bevorderen. Kies voor rauwe groenten en fruit zoals appels en selderij om uw tanden en kiezen op een natuurlijke manier te reinigen.
  • Stop met het gebruik van gehydrogeneerde oliën (transvetten) zoals plantaardige, maïs-, soja- en canola-olie en vervang ze door koudgeperste olie zoals kokosolie, olijfolie en sesamolie

Hoe het werkt:

Door voedingsmiddelen uit uw dieet te verwijderen die de groei van schadelijke bacteriën stimuleren en deze te vervangen door voedingsmiddelen die de opbouw van die bacteriën voorkomen, begint u terrein te winnen in uw strijd tegen terugtrekkend tandvlees.

Kruidnagels

Kruidnagels worden al eeuwenlang gebruikt als mondverfrisser, maar ze kunnen ook helpen om het proces van terugtrekkend tandvlees te stoppen.

Wat te doen:

• Kauw twee tot drie keer per dag op een paar hele kruidnagels
  • Voeg kruidnagelolie toe aan uw zelfgemaakte tandpasta, mondwater of ‘pulling oil’

Hoe het werkt:

Kruidnagels in de oorspronkelijke vorm of verwerkt tot olie helpt bij de reiniging van bacteriën in de mondholte en bevordert de genezing van het tandweefsel.

Kokosolie

Kokosolie is een superfood als het gaat om mondhygiëne en het stoppen van terugtrekkend tandvlees.

Wat te doen:

• Als allereerste nadat u bent opgestaan, giet u 1 eetlepel kokosolie in uw mond
  • Spoel gedurende 10 tot 15 minuten hiermee uw mond rond, vergeet niet om een aantal keren uw hoofd naar achteren te buigen, zodat de olie ook het achterste gedeelte van uw mond kan bereiken.
  • Spuug na 15 minuten de olie uit en spoel uw mond met water.
  • U kunt eventuele andere essentiële oliën zoals kruidnagelolie toevoegen om de werking te versterken.

Hoe het werkt:
Kokosolie bevat caprinezuur, myristinezuur en laurinezuur, die allemaal het vermogen hebben de schadelijke bacteriën onschadelijk te maken.

Groene Thee

Het drinken van groene thee helpt eveneens in de strijd tegen teruggetrokken tandvlees.

Wat te doen:

• Zet zoals u gewend bent de groene thee
  • Drink een aantal keren per dag een kopje groene thee totdat u ziet dat er verbetering optreedt

Hoe het werkt:

De antioxidanten in groene thee helpen bij de genezing van uw beschadigd tandvlees.

Vitamine C

Vitamine C staat al eeuwenlang bekend dat het een probaat middel is in de bestrijding van terugtrekkend tandvlees.

What to do:

• Eet op dagelijkse basis zoveel mogelijk fruit, rauwe groenten en tuinkruiden die vitamine C bevatten

Hoe het werkt:

Vitamine C beschikt net zoals groene thee over sterke antioxidanten. Het eten van rauwe groentes met veel vitamine C heeft ook een andere voordeel, want het kauwen op harde rauwe groentes helpt ook uw gebit te reinigen.

Aloë Vera

Aloë Vera is een soort wondermiddel. Het kan op twee verschillende manieren worden gebruikt om het proces van terugtrekkend tandvlees te stoppen.

• Meng 3 ½ eetlepels met een glas water en drink deze oplossing 2 maal daags
  • Voeg aloë vera gel toe aan kokosolie of gebruik het puur voor ‘oil pulling’ of om uw tanden te poetsen

Hoe het werkt:

Aloë Vera heeft verdovende, antiseptische en ontstekingsremmende eigenschappen die helpen bij de genezing van terugtrekkend tandvlees.

eucalyptus bladeren

Eucalyptus

Eucalyptus is ook een ander super middel dat helpt teruggetrokken tandvlees te bestrijden.

Wat te doen:

• Voeg twee of drie druppels eucalyptus toe aan een eetlepel water en gebruik het als mondspoeling
  • Of voeg eucalyptusolie toe aan uw ‘pulling oil’ of zelfgemaakte tandpasta

Hoe het werkt:
Eucalyptusolie heeft antiseptische en ontstekingsremmende eigenschappen die helpen voorkomen dat het tandvlees zich terugtrekt. Het heeft ook nog het bijkomende voordeel dat het tandbederf tegengaat.

Chiazaden

Chiazaden behoren ook tot de superfoods die terugtrekkend tandvlees een halt kunnen toeroepen.

• Week gedurende één uur 1 eetlepel chiazaadjes in een kop water
  • Meng het met kaneelpoeder en/of gemalen kruidnagel.
  • Eet twee keer per dag wat van de zelfgemaakte chia gel
  • Let op: vergeet nadien niet te flossen omdat er zaadjes tussen uw tanden kunnen blijven steke

Hoe het werkt:
Vol met zink, fosfor en vitamine A, helpen chiazaden de opbouw van tandplak te verminderen en bacteriën die tandvleesaandoeningen veroorzaken, te elimineren.

Appels

De slogan luidt “één appel per dag houdt de dokter weg.” Een appel per dag stopt ook terugtrekkend tandvlees.

Wat te doen:

Het kan niet eenvoudiger eet gewoon iedere dag een ongeschilde appel.

Hoe het werkt:

Door het eten van een ongeschilde appel krijgt u niet alleen antioxidanten, vitamines en mineralen binnen, maar de schil helpt ook bij het schoonmaken tussen de tanden, kiezen en onder het tandvlees.

Sesamolie

Sesamolie is ook een krachtig middel dat gebruikt kan worden bij teruggetrokken tandvlees.

Wat te doen:

• Spoel ¼ kop sesamolie rond in uw mond en spuug het vervolgens uit.
  • Sesamolie kan in plaats van kokosolie als ‘pulling oil’ gebruikt worden of kan ook worden toegevoegd aan zelfgemaakte tandpasta

Hoe het werkt:
Ofschoon de werking minder sterk is als kokosolie, bestrijdt sesamolie de schadelijke bacteriën in uw mond.

Mirre

De hars uit bijbelse tijden, mirre, is een beproefd middel om tandvlees en tandvleesaandoeningen te stoppen.

Wat te doen:

• Meng 2 of 3 druppels mirreolie met 1 eetlepel water en gebruik het als mondspoeling
  • Voeg een paar druppels mirreolie toe aan uw ‘pulling oil’ of zelfgemaakte tandpasta om de genees bevorderende krachten te versterken.

Hoe het werkt:

Deze hars staat erom bekend dat ze verdere schade aan het tandvlees voorkomt en deze ook herstelt.

Citroenolie

Terugtrekkend tandvlees kan ook worden gestopt door het gebruik van citroenolie.

• Gebruik citroenolie als mondspoeling of voor ‘oil pulling’
  • Let op: citroenolie wordt niet aanbevolen voor dagelijks gebruik omdat het citroenzuur het tandglazuur kan aantasten

Hoe het werkt:

Citroenolie beschikt over aanzienlijke antiseptische eigenschappen die helpen bij het ontgiften van uw mondholte.

Xylitol

Xylitol is een geweldige vervanger voor suiker of kunstmatige zoetstoffen en kan ook helpen om het proces van teruggetrokken tandvlees te stoppen.

Wat te doen:

• Gebruik kauwgom met xylitol in plaats van eentje waaraan suiker is toegevoegd
  • Voeg xylitol toe aan uw mondwater, olie of zelfgemaakte tandpasta om een ​​beetje een zoete smaak te krijgen.

Hoe het werkt:

Xylitol helpt de schadelijke bacteriën te elimineren die tandplak veroorzaken.

Xylitol

Zelfgemaakte Tandpasta

Zelfgemaakte tandpasta kan ook helpen in de strijd tegen terugtrekkend tandvlees en kan zelfs de gedane schade enigszins herstellen.

Wat te doen:

• Meng 10 druppels kruidnagelolie en 10 druppels mintolie in een ¼ kopje kokosolie
  • Voeg voldoende baksoda (zuiveringszout) toe om een pasta te maken
  • Misschien dient u een beetje xylitol aan de pasta toe te voegen, omdat de smaak van de baking soda nogal bitter is
  • Wilt u de pasta wat dikker maken voeg dan een beetje bentonietklei toe
  • Poets uw tanden en kiezen minstens twee keer per dag met deze tandpasta

Hoe het werkt:

De combinatie van etherische oliën, kokosolie en xylitol helpen uw mond te ontgiften. De baksoda en bentonietklei helpen bij de verwijdering van hardnekkige tandplak en het opgehoopte tandsteen.

Ter Afsluiting

Het zorgen voor een goede mondhygiëne is in de eerste plaats het beste verdedigingsmechanisme tegen terugtrekkend tandvlees en tandvleesaandoeningen.

Maar verlies niet uit het oog dat uw tandarts of mondhygiënist een uitermate essentiële rol spelen in het een halt toeroepen van terugtrekkend tandvlees en de behandeling ervan.

0 replies

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Your email address will not be published. Required fields are marked *