10 oorzaken van gezwollen tandvlees

Oorzaken van gezwollen tandvlees en voorkomen

Gezwollen tandvlees? Weet wanneer de symptomen oppervlakkig of ernstig zijn en wat je moet doen

Symptomen | Ooorzaken | Behandeling | Hoe te voorkomen | Wanneer naar de tandarts

Wat zijn de oorzaken van gezwollen tandvlees als je weet dat je goed voor je tanden moet zorgen? En wie moet zich zorgen gaan maken als zijn of haar tandvlees gezwollen of een beetje rood is? Gezwollen tandvlees is veel meer dan een ongemakkelijke ergernis; het kan duiden op iets ernstigers, zoals een ontstoken tandvlees. Onderschat een tandvleesprobleem niet. Oorzaken van gezwollen tandvlees kunnen zeer divers zijn. Onderneem op tijd actie voordat het verergert. Voor deze tip zal je ons voor altijd dankbaar zijn!

Een gezond tandvlees is een gezond lichaam

Tandvlees zit vol met bloedvaten die zuurstof en voedsel naar de wortels van de tanden en andere verbindende delen van de mond brengen. Daarom moet je goed voor je tandvlees zorgen als je een goede mondgezondheid wilt.

Zwellingen waar dan ook in het lichaam zijn niet normaal, en zijn eigenlijk een rode vlag die je waarschuwt dat er iets aan de hand is en aangepakt moet worden. Als je gezwollen tandvlees in een vroeg stadium ontdekt en zo snel mogelijk geneest, is dat de beste manier om de ontwikkeling van andere ernstige aandoeningen zoals parodontitis (tandvleesontsteking), een aandoening die tandverlies veroorzaakt, te voorkomen.

Symptomen van gezwollen tandvlees

Hoe ziet gezwollen tandvlees eruit en hoe onderscheidt je het van gezond tandvleesweefsel? Het belangrijkste is dat je weet hoe gezond tandvlees eruit ziet en dat je de gebieden waar ontstekingen ontstaan kunt herkennen.

Gezond tandvlees

• Lichtroze, koraalkleurig of natuurlijke weefselpigmentatie in de hele mond
  • Glad en plat langs de tandvleeslijnen
  • Puntige papillen (kleine uitsteeksels) tussen elke tand
  • Bloedt niet wanneer je poetst of flost
  • Geen pijn

Ontstoken (gezwollen) tandvlees

• Typisch donkerroze, rood, blauw of paars
  • Gerolde rand langs de tanden
  • Afgebroken papil tussen de tanden, of helemaal geen papil (zwarte driehoek)
  • Bloeden wanneer je poetst of flost
  • Ongemakkelijk tot hevige pijn

Wat veroorzaakt gezwollen tandvlees?

De meeste zwellingen van het tandvlees zijn te wijten aan één oorzaak: bacteriële tandplak. Dat witte, filmachtige vuil dat zich ophoopt langs de tandvleesranden en op het oppervlak van je tanden veroorzaakt niet alleen gaatjes, maar ook tandvleesontstekingen. Dat komt doordat de tandplak zich ophoopt langs de rand van de tandvleesranden en ook onder de tandvleeszak begint te kruipen, waardoor het tandvlees van binnenuit wordt geïnfecteerd.

Opgezwollen tandvlees wordt niet alleen veroorzaakt door tandvleesontsteking. Hier zijn 10 andere boosdoeners die gezwollen pijnlijk tandvlees kunnen veroorzaken:

• Verkeerde poets- en flostechnieken

De meesten van ons weten dat een slechte mondhygiëne een veel voorkomende oorzaak van gezwollen tandvlees is. Maar verkeerde poets- of flosstechnieken, zoals het te ruw flossen van je tanden, kunnen ook zwelling veroorzaken.

• Orale infecties

Zowel virussen als schimmels kunnen je mondgezondheid aantasten en geïrriteerd tandvlees veroorzaken. Aanvallen van SOA's zoals herpes of orale spruw (orale candidiasis) kunnen ook zwelling van het tandvlees veroorzaken als ze niet onmiddellijk worden behandeld.

• Hormonale veranderingen

De verandering in hormoonspiegels kan ook gezwollen tandvlees veroorzaken. Dit komt vaak voor tijdens de zwangerschap, menstruatie, puberteit of menopauze, wanneer je lichaam verschillende veranderingen ondergaat. Hierdoor kan ook de bloedtoevoer naar je tandvlees toenemen, waardoor het zachter wordt en snel geïrriteerd raakt.

Zweertjes en zweertjes in de mond kunnen pijnlijk tandvlees veroorzaken. Deze zweertjes hebben meestal een witachtig centrum met rode randen. Als je al een auto-immuunziekte heeft, is de kans groter dat je zweertjes krijgt die gezwollen tandvlees veroorzaken.

• Ondervoeding/vitaminetekort

In het algemeen is de mondgezondheid meer afhankelijk van de beschikbaarheid van vitaminen en mineralen, vooral die van B-vitaminen en vitamine C. Als er een acuut tekort aan vitamine C is, veroorzaakt dat scheurbuik, wat leidt tot bloedarmoede en tandvleesaandoeningen. Ondervoeding wordt dus een oorzaak van gezwollen tandvlees.

• Irritatie

Allergische reacties op ingrediënten in tandpasta, voedsel, medicijnen of zelfs metalen tandrestauraties kunnen irritatie, roodheid of zwelling van het tandvleesweefsel veroorzaken.

• Voedsel

Voedsel dat onder het tandvlees of tussen de tanden vast komt te zitten kan moeilijk te verwijderen zijn, vooral als dit vaak gedurende de dag gebeurt.

• Brandwonden

Als je je mond verbrandt aan voedsel zoals pizza, nacho's of koffie, kan er een tijdelijk trauma in de mond ontstaan. Deze houden meestal maar 10-14 dagen aan en zijn direct gerelateerd aan de hitte van het voedsel op je tandvleesweefsel.

• Beugels of slechte gebitsrestauraties

Wanneer je tandrestauraties ondergaat en er ruwe randen worden aangetroffen langs de randen van de restauratiematerialen, bieden deze voldoende ruimte voor de vorming van tandplak en kunnen ze niet gemakkelijk worden schoongemaakt. Deze gebieden raken zwaar geïnfecteerd en raken chronisch ontstoken waardoor je tandvlees opzwelt.

Een slecht passend kunstgebit of partiële prothese kan ook langs de weefsels schuren en zweren of zwellingen veroorzaken.

• Verkeerde stand van de tanden

Als een verkeerd gevormde tand niet wordt behandeld, wordt deze aandoening zeer ernstig en beïnvloedt deze je mondgezondheid met frequente opflakkeringen van infecties die zich uiten in gezwollen tandvlees.

Hoe wordt gezwollen tandvlees behandeld?

De beste tandheelkundige behandeling voor gezwollen pijnlijk tandvlees is het verwijderen van tandplak en tandsteen. Regelmatige gebitsreiniging en andere procedures zoals scaling en rootplaning kunnen gingivitis stoppen en de gevolgen van tandvleesontsteking omkeren. Als je lijdt aan een meer gevorderde vorm van tandvleesontsteking, kan je tandarts je adviseren om gezwollen en bloedend tandvlees te blijven behandelen.

Hoe kun je gezwollen tandvlees voorkomen

Om te voorkomen dat je te maken krijgt met pijn die gepaard gaat met gezwollen tandvlees, moet je de volgende stappen nemen om te voorkomen dat dit gebeurt.

• Poets en flos je tanden twee keer per dag

Door twee keer per dag je tanden te poetsen en te flossen komt je een heel eind in het handhaven van een goede mondhygiëne en het voorkomen van zwelling van het tandvlees.

• Zorg voor een gezond en uitgebalanceerd dieet

Het is vooral belangrijk om een gezond niveau van vitamine B en C, foliumzuur en calcium te behouden. Je kunt gewoon een verscheidenheid aan groenten en fruit in je dieet opnemen en aanvullende vitaminen nemen om sterkere tanden en gezonder tandvlees te bevorderen.

• Drink veel water

Drink veel water, vooral nadat je iets hebt gegeten, want het helpt niet alleen de voedselresten en bacteriën in je mond weg te spoelen, maar vermindert ook het risico op tandplak in je mond.

• Verminder stress en slaap goed

Stress wordt in verband gebracht met de gezondheid van je gebit; het beïnvloedt je immuunsysteem en maakt het moeilijk voor je lichaam om bacteriën te bestrijden.

• Laat je gebit regelmatig controleren

Ga regelmatig naar je tandarts om te controleren of alles in orde is en er geen behandeling nodig is. En ga zeker naar de tandarts als je tandvleesproblemen te veel pijn veroorzaken of aanhouden. Je tandarts kan niet alleen achterhalen wat de oorzaak is van je gezwollen tandvlees, hij kan je tandvleesproblemen ook sneller laten genezen.

Wanneer naar de tandarts of de mondhygiënist?

Bel uw tandarts of uw mondhygiënist en maak een afspraak als u pijnlijke of een gezwollen tandvlees heeft. Heeft u geen tandarts of is uw tandarts niet beschikbaar? Bel dan naar Dental365 Spoed Tandarts.

U kunt een ontstoken tandvlees voorkomen. Ga regelmatig naar de tandarts of mondhygiënist voor controle om verdere complicaties te voorkomen. Een goede mondhygiëne kan helpen voorkomen dat uw tandvlees verder ontstoken raakt.

Ons advies is altijd: poets en flos minimaal 2 x per dag!

Ook interessant om te lezen:

Call Now ButtonSpoed Tandarts? Bel Nu!