Trekken van tanden of kiezen

Waarom moet mijn tand of kies worden getrokken?

Goede mondverzorging is erg belangrijk om de tanden en kiezen in een goede en gezonde staat te houden. Helaas kan het soms voorkomen dat het trekken van tanden of kiezen het laatste redmiddel is. Als de tand niet meer te redden is, zorgt de tand of kies alleen maar voor ongemakken zoals pijn, overgevoeligheid en slechte adem. Vaak komt het ook nog eens voor dat kiespijn of tandpijn op de meest ongelukkige momenten komt opzetten. Meestal 's avonds of in het weekend wanneer de tandartsen gesloten zijn. Dan zit er niks anders op om een spoed tandarts te bellen voor een spoed tandextractie.

trekken van tanden en kiezen

Het trekken van tanden of kiezen klinkt erger dan het is. We kunnen de tanden of kiezen namelijk trekken door middel van een pijnloze behandeling onder verdoving. Na het trekken van de tand of kies moet er wel voor vervanging worden gezorgd. Dit wordt gedaan middels een tandheelkundig implantaat. Voor meerdere tanden kan er gebruik worden gemaakt van een frameprothese of een van een brug op implantaten. Na het trekken van de tand of kies kan Dental365 u doorverwijzen naar gerenommeerde en ervaren implantologen die uw gebit weer helemaal kunnen herstellen.

Kies of tand laten trekken? Hoe werkt dit?

Bij het trekken van tanden of kiezen worden de zenuwen rondom de tand eerst verdoofd. De verdoving moet eerst helemaal goed inwerken. En als er bij de test geen pijnprikkels meer worden afgegeven rondom de tand, kan de extractie van de tand of kies pijnloos beginnen.

De tandarts wikt de tand los door draaiende bewegingen te maken. De tand of kies is vaak al in een slechte staat. Als gevolg van de draaiende bewegingen komt de tand of kies er vaak al snel in zijn geheel uit.  In lastigere gevallen kan het zijn dat de tand of kies er in delen uitgehaald moet worden. Door de slechte en zwakke staat van de tand of kies kan deze breken zodra eraan met draaiende bewegingen getrokken wordt. De tandarts haalt dan ook alle resten eruit. Hij zal dan na de behandeling nog een röntgenfoto (bijv. een OPG-röntgen) maken voor je patiëntdossier en ook om te beoordelen of er bijv. geen resten zijn achtergebleven.

Hoe de behandeling bij Dental365 ook zal verlopen. Wij zorgen altijd voor een pijnloze en een zo aangenaam mogelijke behandeling.

De reden om een tand of kies te laten trekken heeft vaak een voorkeur om zo snel mogelijk behandeld te worden. Zodra de infectie de tand ernstig heeft beschadigd worden de tandzenuwen aangetast die hevige pijnprikkels kunnen geven (kiespijn of tandpijn). Het te lang rondlopen met deze pijn kan zelfs ondraaglijk worden. Gelukkig kunt u altijd snel terecht bij de spoed tandarts Dental365. Wij zijn een tandarts die u zonder afspraak, 's avonds dagelijks tot 23:00 uur  en in het weekend kunt bezoeken.

U kunt ons 24 uur per dag, en 7 dagen per week bellen om zo snel mogelijk een afspraak in te plannen voor het trekken van uw tand of kies.

Moet ik mijn verstandskies laten trekken?

Op een gegeven moment is het raadzaam om je verstandskies te laten trekken. Deze kies heeft nauwelijks tot niet een functionele rol in het gebit. Bovendien kan bij het doorkomen van deze verstandskies, wat op latere leeftijd gebeurd, zorgen voor spanning en druk op de kaak en op de naastliggende kies. Over het algemeen gebeurt dit tussen de 17de en 25ste levensjaar. Ook is de verstandskies moeilijk te onderhouden en kan zorgen voor een ontstoken verstandskies en voor een onaangename geur uit je mond.

Bij voorkeur trekken we de verstandskies voor het 25ste levensjaar. Sommige mensen krijgen pas later de doorbraak van hun verstandskies. In dit geval raden we aan deze te laten verwijderen voordat deze helemaal zijn doorgebroken.

We maken tijdens je bezoek aan Dental365 een röntgenfoto waarop te zien is in hoe en of de verstandskies aan het doorbreken is. In bepaalde gevallen, waarbij de tandarts de conclusie trekt dat het een lastige extractie kan worden, word je middels een verwijsbrief doorverwezen naar de kaakchirurg van Kaakchirurgie365. Zo kan je snel worden geholpen.

Ook interessant: